Äta sova dö

Originaltitel: Äta sova dö
Regissör:Gabriela Pichler
Utgivningsår:2012

Om Äta sova dö:

21-åriga Raša bor med sin pappa i ett litet samhälle i Skåne. Då fadern har svårt att få anställning försörjer Raša dem båda genom sitt fabriksarbete. Det är ett monotont jobb, men Raša trivs bra och arbetet skänker henne gemenskap och trygghet - ända tills den dag då det varslas om uppsägningar och Raša får beskedet att hon är en av dem som måste gå.
Se filmen på Plejmo

Originaltitel: Fish Tank
Regissör: Andrea Arnold
År: 2009
Fish Tank

Nermina Lukač, Milan Dragišić, Jonathan Lampinen, Peter Fält, Ružica Pichler, Maria Lindberg (II), Lotta Forsblad, Eugen Tushi, Pia Roos, Ljubiša Vuković, Stefan Hofvendahl, Christer Jönsson, Martzy Nilsson

Gabriela Pichler

Drama

Äta, sova, dö, Eat Sleep Die

Sverige
Med i listor: Guldbaggar, Sverige Topp 50
Diskussioner om Äta sova dö  (0 diskussioner)
Kommentarer om Äta sova dö (145 st)
dummy (Anmäl)   31/12 2018
Äta, sova, dö. Inte så upplyftande.
ViolaIngeborg (Anmäl)   30/9 2018
älskade den!
live (Anmäl)   19/8 2018
En svag 4:a, men ger den snällare betyg pga att den är svensk och ej känns så bekostad eller har etablerade skådisar. Annars en 3:a. Som någon annan skrev: "En film man får jobba med lite" och skavande och "störande så att tålamodet får sig en omgång". En bra, men utdragen skildring om klass. Se den och reflektera över den utifrån ett klassperspektiv. Vi gjorde det under Genus A. Katharina Tollin & Maria Törnqvist har analyserat den i (fackboken) "Feminism i rörliga bilder". Om du har ork - läs det! Ger mer nyans.
hardcore (Anmäl)   15/7 2018
Inte en dålig film. Jag förstår att den blev på 16 plats av mest sedda filmer av svenska filmer då den speglar mångas vardag.
Albion (Anmäl)   28/3 2018
En film man får jobba med lite. På samma gång en fantastisk berättelse som griper tag även om det är ganska tillrättalagt många gånger, men den är också riktigt skavande och störande så att tålamodet får sig en riktig omgång. Jag lägger mig någonstans i mellanmjölkens land och petar dit en stark 3; a, dvs 3+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Äta sova dö