Ömhetsbevis

Originaltitel: Terms of Endearment
Regissör:James L Brooks
Utgivningsår:1983

Om Ömhetsbevis:

Aurora Greenway är en kvinna som vet vad hon vill och hon vill inte att hennes enda barn, dottern Emma, ska gifta sig med Flap Horton. Men precis som sin mamma besitter Emma en stor dos egen vilja och envishet och tänker genomföra giftermålet, trots att Aurora vägrar att närvara vid bröllopet. Flera år senare blir Flap erbjuden en tjänst som innebär att de måste flytta långt bort. Baserad på romanen "Terms of Endearment" av Larry McMurtry från år 1975.

Titel: Blommor av stål
Regissör: Clint Eastwood
År: 1995
Genre: Drama, Romantik
Broarna i Madison County

Shirley MacLaine, Debra Winger, Jack Nicholson, Jeff Daniels, John Lithgow, Lisa Hart Carroll, Danny DeVito, Betty King, Huckleberry Fox, Troy Bishop, Shane Serwin, Megan Morris

James L Brooks

Drama, Komedi, Romantik

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Ömhetsbevis  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ömhetsbevis (115 st)
Barneyk (Anmäl)   24/10 2018
Även delarna som är bra är så stela och yxigt gjorda att dom aldrig frammanar någon riktigt känsla för karaktärerna. Tråkiga karaktärer, tråkiga relationer, känns ganska osympatisk i mycket. Finns väldigt lite för mig att fästa mig vid. Ganska svag tvåa.
RustyFilm (Anmäl)   14/10 2018
Varmt, humoristisk och dramatisk men framförallt tårdrypande sorglig är handlingen i detta mor-dotterdrama från 1983. Regi och filmmanus står James L. Brooks för. Det hela är tydligt karaktär drivet vilket ställer höga krav på skådisensemblen. Dessa krav är väl uppfyllda. Exempel på strålande insatser är Shirley MacLaine som mormor Aurora, Debra Winger som mor Emma och Jack Nicholson som grannen Garrett. Samtliga barnskådisar ska även plussas stort.
Pi-R (Anmäl)   1/10 2018
Fin film, med framförallt en otrolig stark huvudrollsduo i MacLaine och Winger. Även i övrigt är skådespelarinsatserna riktigt bra, och stark regi av Brooks. Manuset håller inte riktigt samma klass, men är långtifrån dåligt; dialogen är finfin (ibland – inte minst gällande MacLaines och Nicholsons roller – så är den t.o.m. smått genial) men fokus i berättandet tappas ibland, och några av birollerna, inte minst DeVitos, funkar rätt illa. Slutet kan, beroende på tittarens smak och dagsform, hävdas vara överdrivet amerikanskt sentimental eller välavvägt finstämd. Jag lutar nog åt det senare. En stark trea i betyg
Paramis (Anmäl)   25/4 2018
Jack Nicholson är bäst i denna film ! I övrigt lite spretig åt alla håll. En film som var bra när den var ny, men inte åldrats väl.
Rai (Anmäl)   2/1 2018
Helt ok...