Ön vid världens ände

Originaltitel: The Island at the Top of the World
Regissör:Robert Stevenson
Utgivningsår:1974

Om Ön vid världens ände:

En man ger sig iväg till okända regioner i Nordpolen för att finna sin försvunna son. Väl där stöter han och hans män på ett samhälle med vikingar som levt ostört, och nu vägrar låta inkräktarna lämna för att behålla sin hemlighet om deras existens.

Titel: En världsomsegling under havet
Regissör: Robert Stevenson
År: 1962
Genre: Familjefilm, Äventyr
I kapten Grants kölvatten

David Hartman, Donald Sinden, Mako, Sverre Anker Ousdal, Jacques Marin, David Gwillim, Agneta Eckemyr, Gunnar Öhlund, Lasse Kolstad, Erik Silju, Rolf Søder

John Whedon

Familjefilm, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

Med i listor: Vikingar
Diskussioner om Ön vid världens ände  (0 diskussioner)
Kommentarer om Ön vid världens ände (8 st)
kaustiksoda (Anmäl)   28/12 2015
Detta kallar jag ett äventyr!!
Robkiller (Anmäl)   24/8 2014
Oväntat underhållande 70-tals matiné-film från Disney... bortglömda vikingar, luftskepp, vulkaner och eskimåer på nordpolen... skådespelarna är helt ok och miljöerna är fina.. sen är väl effekterna hyfsat fula, men det är väl att förvänta med tanke på åldern... intressant också att vikingarna pratar någon blandning mellan norska och svenska där det går att förstå det mesta utan problem... med tanke på att de flesta andra pratar brittiska så är det lite svårt att se hur detta har fungerat som barn/ungdoms film utan dubbning eller textning...
Djason (Anmäl)   1/12 2012
En gammal kultfilm som jag gärna skulle se om igen då jag nästan helt har glömt av den.
Filmzappen (Anmäl)   17/7 2012
Såg den på bio, tror det var 1974. Minns att den var fantastisk och fantasirik.
Mat1az (Anmäl)   26/11 2009
Klassiskt matiné äventyr med myshetsfaktor i toppklass. Vissa effekter må vara rätt daterade, men överlag så är det riktigt bra gjort. Måste sträcka mig till att ge den en svag fyra, även fast den kanske bara borde vara värd en mycket stark trea. Men så är det när man är lite knäsvag för sådana här gamla godingar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Ön vid världens ände