Öster om Eden

Originaltitel: East of Eden
Regissör:Elia Kazan
Utgivningsår:1955

Om Öster om Eden:

Bonden Adam Trask har två söner, pålitlige Aron och hans motsats till bror, den neurotiske Cal. Cal tror att Aron är den av sönerna som fadern älskar mest och vill vinna faderns kärlek. Men hans envisa försök bringar olycka över hela familjen.

Titel: En familj som andra
Regissör: Edward Zwick
År: 1994
Genre: Drama, Romantik, Western, Krig
Höstlegender

James Dean, Julie Harris, Raymond Massey, Burl Ives, Richard Davalos, Jo Van Fleet, Lois Smith, Albert Dekker, Harold Gordon, Nick Dennis, Barbara Baxley, Timothy Carey

Paul Osborn

Drama

John Steinbeck's East of Eden

Med i listor: 50-tal Top 50
Diskussioner om Öster om Eden  (0 diskussioner)
Kommentarer om Öster om Eden (120 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
RustyFilm (Anmäl)   6/12 2016
Det här är en mycket sevärd filmklassiker byggd på en känd roman skriven av John Steinbeck. Det är James Deans långfilmsdebut och den enda av hans tre filmer som hann nå biodukarna innan han omkom i en bilolycka. Visst är historien lite sentimentalt i överkant, men den fantastiska 50-tals tidsdoften förstärks bara av det. Det sägs att Dean fick huvudrollen i kamp med på den tiden redan etablerade storheter som Marlon Brando och Paul Newman, måste vara ett lysande sätt att debutera på. Filmens restauration och digitalisering är aktsamt och bra utförd dock så verkar råmaterialet vara något sämre än i fallet ”Ung Rebell”.
Stygga-Vargen (Anmäl)   18/9 2016
Klassiker och mästerverk! Underbart skådespeleri, särskilt från James Dean! Man blir ju sugen på att läsa boken också.
uncle_funk (Anmäl)   14/8 2016
Varje scen med James Dean och Julie Harris var helt fantastiska. Dean har dessutom ett fantastiskt kroppsspråk.
Ful_fisk (Anmäl)   5/8 2015
Hade svårt att få grepp om berättelsen och det känns som att jag missade något. Känner redan att jag borde se om den. James Dean är enastående i huvudrollen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Öster om Eden