Överflödiga människor

Originaltitel: Ressources humaines
Regissör:Laurent Cantet
Utgivningsår:1999

Om Överflödiga människor:

När Franck återvänder till sitt föräldrahem efter ekonomistudier blir hans pappa både stolt och glad. Franck har fått praktikplats på personalavdelningen på den fabrik där hans far varit anställd de senast 30 åren. Hans första uppgift blir att hjälpa företagsledningen att förhandla med facket om förändringar i arbetstiden. Med stöd av sin bakgrund känner Franck att han är rätt person att vinna de anställdas förtroende och han går entusiastiskt in för sitt uppdrag. Men snart visar sig företagsledningens rätta avsikter, när det visar sig att hans arbete gett förödande konsekvenser, inte minst mot sin egen far.

Titel: Två dagar, en natt
Regissör: Buster Keaton, Malcolm St Clair
År: 1921
Genre: Komedi, Stumfilm
The Goat

Jalil Lespert, Jean-Claude Vallod, Chantal Barré, Véronique de Pandelaère, Michel Begnez, Lucien Longueville, Danielle Mélador

Laurent Cantet, Gilles Marchand

Drama

Frankrike, Storbritannien
Med i listor: Filmfrossa på Hagabion 2004, Filmfrossa på Hagabion 2005
Diskussioner om Överflödiga människor  (0 diskussioner)
Kommentarer om Överflödiga människor (16 st)
altemark (Anmäl)   2/2 2014
"Det fantastiska slutet gör det värt att se den i övrigt ganska klyschiga filmen." skrev Commandante. Håller med. Sevärd, trots allt. Kändes skönt.
Commandante (Anmäl)   4/9 2011
lekke (Anmäl)   19/4 2009
Bra, realistiskt skildrad fackkonfliktsfilm med snygg slutkläm. En fransk kusin till Ken Loach, kanske?
Gordyal (Anmäl)   18/2 2008
Klyschorna duggar tätt och poängerna är billiga. Men filmen är ändå välberättad, och blir aldrig helt ointressant. Svag trea. (7-/15)
LasseKongo74 (Anmäl)   10/1 2008
Fackföreningar, industriarbete och uppsägningar. Ganska trist ämne att göra film om men jag satt ändå som klistrad framför TVn. De lyckas fånga ens intresse för något så extremt vanligt och grått byråkratiskt. Nyckeln till det är att man faktiskt känner sympati och kan sätta sig in i individernas tragiska livsöden. Mycket sevärd!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Överflödiga människor