Övergivna hus

Originaltitel: Laila Hietamiehen Hylätyt talot, autiot pihat
Regissör:Lauri Törhönen
Utgivningsår:2000

Om Övergivna hus:

Det är sommar 1944 i finska Karelen. I en storoffensiv invaderar Sovjet delar av Finland. Kaos utbryter.

Mats Långbacka, Jonna Järnefelt, Sari Puumalainen, Carl-Kristian Rundman, Ville Keskilä

Drama, Krig

Finland
Med i listor: Finska frihetskrig
Diskussioner om Övergivna hus  (0 diskussioner)
Kommentarer om Övergivna hus (6 st)
Dele (Anmäl)   5/3 2009
Börjar smått oengagerande men tar sig vartefter när kriget kryper närmare inpå och dramatiklen tätnar.
cassiopeia (Anmäl)   6/5 2006
Bra, men väldigt obehaglig. Lyckas verkligen lyfta fram krigets vansinne. Här finns inte så många krigshjältar, däremot lyckas filmskaparna verkligen beröra i sin skildring av den kaotiska evakueringen av de civila.
tjompus (Anmäl)   29/11 2004
Bra! Finnarna kan verkligen göra filmer om krigsåren.
origC-J (Anmäl)   27/11 2004
Tja, det är ju finskt. Kul med krigsscenerna utan stor budget, men mycket onlevelse...
ahkoila (Anmäl)   14/2 2004
Underbar, men jag är nog partisk då min fars släkt kommer från näset. De flydde från ryssen under krigets slutskede så som det beskrivs i filmen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Övergivna hus