Övertalning

Originaltitel: Persuasion
Regissör:Roger Michell
Utgivningsår:1995

Om Övertalning:

Änklingen Sir Walter Elliot hyr ut sitt gods Kellynch Hall till amiral Croft och dennes hustru. Sir Walter har tre döttrar, Elizabeth, Anne samt Mary varav två är på jakt efter en man.

Titel: Stolthet och fördom
Originaltitel: Persuasion
Regissör: Adrian Shergold
År: 2007
Övertalning

Fiona Shaw, Samuel West, Ciarán Hinds, Amanda Root, Susan Fleetwood, Corin Redgrave, John Woodvine, Phoebe Nicholls, David Collings, Victoria Hamilton, Judy Cornwell, Richard McCabe, Sophie Thompson, Roger Hammond, Robert Glenister, Felicity Dean

Nick Dear

Drama, Romantik

USA, Frankrike
Med i listor: Jane Austen
Diskussioner om Övertalning  (0 diskussioner)
Kommentarer om Övertalning (26 st)
Memmem (Anmäl)   27/7 2016
Utmärkt nyanserat drama! Denna film utsågs till "Bästa brittiska TV-drama år 1995"! Jane Austen skrev sex framgångsrika romaner i början av 1800-talet. "Övertalning" är kanske den minst kända. Den har nästan samma grundtema som de andra: en mor eller en far försöker gifta bort sina giftasvuxna döttrar och har samtidigt finansiella bekymmer. I denna roman försöker en omgift adelsman, Sir Walter Elliot, gifta bort sin ena giftasvuxna dotter, Elizabeth. Den andra, Mary, bryr han sig inte om på samma sätt. Adelsmannen har för stora utgifter och tvingas hyra ut sitt slott till en amiral. Själv flyttar han med hustrun och Elizabeth till den mondäna staden Bath. Amiralens svåger, sjömannen Wentworth, har tidigare uppvaktat Anne. Hon övertalades dock att ge honom korgen. Nu träffas de på nytt, men Wentworth, nu kapten, verkar ointresserad av Anne. Denna dramatisering är gjord av BBC, vilket borgar för kvalité, och har de nyanser och detaljer i minspel och rekvisita som är nödvändigt för en utmärkt film. Väl spelat av alla, men framförallt av Amanda Root och Ciarán Hinds i huvudrollerna. Fantastisk scenografi. Delvis inspelat i Bath. Tidstypisk musik. Betyg: 4+
ViolaIngeborg (Anmäl)   12/10 2013
Väldigt fin. Både den här och filmatiseringen från 2007 berör mig starkt.
Luene (Anmäl)   18/4 2013
Men alltså nej, bara nej. Gillar betydligt mer inspelningen från 2007 än denna. Karaktärerna i denna filmen var väldigt bleka. Storasystern Elizabeth framstår som hon har varenda bokstavskombination som finns, vilket inte alls är sig likt om man jämför med boken. Dock måste jag säga att paret Croft och systrarna Musgrove framstod bättre i denna filmen, men de har för tok för små roller för att det ska göra någon större skillnad.
ulpe01 (Anmäl)   16/3 2013
Som vanligt i Austens värld finns det en hel del fåniga bikaraktärer, men huvudskådisarna är bra och romantiken är det inget fel på. En svag trea.
Ninonette (Anmäl)   29/11 2011
Den var fin. Gillar starkt valet av skådespelarna. Enda minuset är kanske att jag börjar tröttna lite Austens likartade stories och persongallerier, men det kan ju inte filmen rå för.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Övertalning