A Beautiful Mind

Originaltitel: A Beautiful Mind
Regissör:Ron Howard
Utgivningsår:2001

Om A Beautiful Mind:

En film baserad på den verkliga historien om den briljante matematikern John Nash och hans liv under det kalla kriget. Spioner finns överallt, och USA behöver Dr. Nashs hjälp med att knäcka fiendens avancerade kodsystem. John Nash fick 1994 Nobelpriset i ekonomi för sitt nytänkande arbete inom spelteori.
Se filmen på Plejmo

Regissör: John Madden
År: 2005
Genre: Drama, Mysterium
Proof

Russell Crowe, Ed Harris, Jennifer Connelly, Adam Goldberg, Paul Bettany, Christopher Plummer, Josh Lucas, Judd Hirsch, Anthony Rapp, Jason Gray-Stanford, Austin Pendleton, Vivien Cardone, Tanya Clarke, Victor Steinbach

Akiva Goldsman

Drama, Romantik, Biografi

Recension A Beautiful Mind

- orCa sätter betyg 4 och skriver:
John F. Nash är en mycket skicklig matematiker. Han börjar på universitet, och visar tendenser på listighet och klurighet i att lösa problem. Allt är så bra som det kan. John är en lite för konstig person, som alla andra matematiker (i alla fall om man ska tro på bilderna man har i huvudet), och han har svårigheter i att hitta nya vänner. Dock fortsätter livet, och när han blivit professor och är...

Recension av A Beautiful Mind - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Biografi Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Oscars, Populärt och billigt, Romantik Top 50
Diskussioner om A Beautiful Mind  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Beautiful Mind (847 st)
RustyFilm (Anmäl)   5/12 2016
Bra film med en intressant berättarteknik där man låter oss tittare se världen med den schizofreni sjuke John Nashs ögon. Handlingen är gripande och tragisk, men även humoristisk.
Sarakin76 (Anmäl)   15/10 2016
Ja disse Hollywood amerikanerne trenger tydelige ikke så mye før de begynner å kaste osacrs rund seg. Crowe(australiener) er riktig bra.
Stygga-Vargen (Anmäl)   7/8 2016
Mästerverk! En av Howards bästa! Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt Crowe, och filmen är väldigt spännande och välgjord!
wasteoftime (Anmäl)   25/4 2016
Crowe är verkligen lysande i rollen som John Nash. Han förtjänar alla superlativ han kan få för sin insats här. Filmen i övrigt, vacklar lite. Det är bra, absolut, frågan är, hur bra är det, egentligen? Jag har svårt att bestämma mig för om den faktiskt förtjänar en trea, och det brukar vara tecken nog på att den faktiskt inte gör det. Men det är baskimej inte långt bort. Jag önskar snarare att få sätta en trea, än att känna att filmen förtjänar det. Men att Russell Crowe förtjänar ett överbetyg, det är det ingen tvekan om!
Donedon (Anmäl)   11/4 2016
Bra film!