A Beautiful Mind

Originaltitel: A Beautiful Mind
Regissör:Ron Howard
Utgivningsår:2001

Om A Beautiful Mind:

En film baserad på den verkliga historien om den briljante matematikern John Nash och hans liv under det kalla kriget. Spioner finns överallt, och USA behöver Dr. Nashs hjälp med att knäcka fiendens avancerade kodsystem. John Nash fick 1994 Nobelpriset i ekonomi för sitt nytänkande arbete inom spelteori.
Se filmen på Plejmo

Regissör: John Madden
År: 2005
Genre: Drama, Mysterium
Proof

Russell Crowe, Ed Harris, Jennifer Connelly, Adam Goldberg, Paul Bettany, Christopher Plummer, Josh Lucas, Judd Hirsch, Anthony Rapp, Jason Gray-Stanford, Austin Pendleton, Vivien Cardone, Tanya Clarke, Victor Steinbach

Akiva Goldsman

Drama, Romantik, Biografi

Recension A Beautiful Mind

- orCa sätter betyg 4 och skriver:
John F. Nash är en mycket skicklig matematiker. Han börjar på universitet, och visar tendenser på listighet och klurighet i att lösa problem. Allt är så bra som det kan. John är en lite för konstig person, som alla andra matematiker (i alla fall om man ska tro på bilderna man har i huvudet), och han har svårigheter i att hitta nya vänner. Dock fortsätter livet, och när han blivit professor och är...

Recension av A Beautiful Mind - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Biografi Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Oscars, Populärt och billigt, Romantik Top 50
Diskussioner om A Beautiful Mind  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Beautiful Mind (849 st)
fridenpaden (Anmäl)   16:23 7/1
Tyckte att de spännande delarna var bättre än de tråkiga delarna.
RustyFilm (Anmäl)   27/11 2017
Såg nyss om den här filmen, det var 15 år sen sist (då på DVD nu på Blu-ray) Det här lär vara en ganska så tillrätta-lagd version av nobelpristagaren John Nashs livsöde och sjukdomsbild (paranoid schizofreni). Verklighetsbaserat. Med ett berättartekniskt intressant grepp låter regissör Ron Howard oss ta del av Johns syn på (o)verkligheten. Det hela är mycket välgjort och välspelat och gripande så det förslår
Rai (Anmäl)   16/11 2017
Nja, filmen är för lång och seg....
Sarakin76 (Anmäl)   15/10 2016
Ja disse Hollywood amerikanerne trenger tydelige ikke så mye før de begynner å kaste osacrs rund seg. Crowe(australiener) er riktig bra.
Stygga-Vargen (Anmäl)   7/8 2016
Mästerverk! En av Howards bästa! Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt Crowe, och filmen är väldigt spännande och välgjord!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A Beautiful Mind