Betyg idag: 1 889 Besökare idag: 5 741

Originaltitel: A Beautiful Mind
Regissör:Ron Howard
Utgivningsår:2001

Om A Beautiful Mind:

En film baserad på den verkliga historien om den briljante matematikern John Nash och hans liv under det kalla kriget. Spioner finns överallt, och USA behöver Dr. Nashs hjälp med att knäcka fiendens avancerade kodsystem. John Nash fick 1994 Nobelpriset i ekonomi för sitt nytänkande arbete inom spelteori.
Se filmen på Plejmo

Regissör: John Madden
År: 2005
Genre: Drama, Mysterium
Proof

Russell Crowe, Ed Harris, Jennifer Connelly, Adam Goldberg, Paul Bettany, Christopher Plummer, Josh Lucas, Judd Hirsch, Anthony Rapp, Jason Gray-Stanford, Austin Pendleton, Vivien Cardone, Tanya Clarke, Victor Steinbach

Akiva Goldsman

Drama, Romantik, Biografi

Recension A Beautiful Mind

- Önskat sätter betyg 5 och skriver:
(För er som inte har sett filmen och inte vill veta allt för mycket om den skall inte läsa detta. Det står inte mycket men för många kanske för mycket.) A beautiful mind är baserad på en sann historia och har vunnit 4 oskar för bland annat bästa film år 2001. Efter att ha sett den liggande hemma i år så bestämde jag mig för att äntligen se den. A beautiful mind, en av de få filmerna i historien...

Recension av A Beautiful Mind - Läs hela!

Med i listor: 2000-tal Top 50, Biografi Top 50, Drama Top 50, Filmtipsets Topp 250, Oscars, Populärt och billigt, Romantik Top 50
Diskussioner om A Beautiful Mind  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Beautiful Mind (848 st)
RustyFilm (Anmäl)   23:36 27/11
Såg nyss om den här filmen, det var 15 år sen sist (då på DVD nu på Blu-ray) Det här lär vara en ganska så tillrätta-lagd version av nobelpristagaren John Nashs livsöde och sjukdomsbild (paranoid schizofreni). Verklighetsbaserat. Med ett berättartekniskt intressant grepp låter regissör Ron Howard oss ta del av Johns syn på (o)verkligheten. Det hela är mycket välgjort och välspelat och gripande så det förslår
Rai (Anmäl)   21:31 16/11
Nja, filmen är för lång och seg....
Sarakin76 (Anmäl)   15/10 2016
Ja disse Hollywood amerikanerne trenger tydelige ikke så mye før de begynner å kaste osacrs rund seg. Crowe(australiener) er riktig bra.
Stygga-Vargen (Anmäl)   7/8 2016
Mästerverk! En av Howards bästa! Skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt Crowe, och filmen är väldigt spännande och välgjord!
wasteoftime (Anmäl)   25/4 2016
Crowe är verkligen lysande i rollen som John Nash. Han förtjänar alla superlativ han kan få för sin insats här. Filmen i övrigt, vacklar lite. Det är bra, absolut, frågan är, hur bra är det, egentligen? Jag har svårt att bestämma mig för om den faktiskt förtjänar en trea, och det brukar vara tecken nog på att den faktiskt inte gör det. Men det är baskimej inte långt bort. Jag önskar snarare att få sätta en trea, än att känna att filmen förtjänar det. Men att Russell Crowe förtjänar ett överbetyg, det är det ingen tvekan om!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A Beautiful Mind