A Bloody Spear at Mount Fuji

Originaltitel: Chiyari Fuji
Regissör:Tomu Uchida
Utgivningsår:1955

Om A Bloody Spear at Mount Fuji:

En samuraj och hans två tjänare färdas runt i Japan, dricker sake och hamnar i slagsmål.

Toranosuke Ogawa, Daisuke Katô, Ryunosuke Tsukigata, Eitarô Shindô, Chiezo Kataoka, Yoshio Yoshida, Eijirô Kataoka, Chizuru Kitagawa, Yuriko Tashiro, Kyoji Sugi, Kunio Kaga, Chie Ueki, Motoharu Ueki

Kintaro Inoue, Shintarô Mimura, Fuji Yahiro

Drama, Äventyr

Japan
Diskussioner om A Bloody Spear at Mount Fuji  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Bloody Spear at Mount Fuji (3 st)
goeran (Anmäl)   00:01 15/4
Tomu Uchidas Bloody Spear at Mount Fuji (Chiyari Fuji) från 1955 är en slags samuraj road movie som utspelas före Meijirestaurationen (någon gång under Edo-perioden); utan någon given huvudhandling eller huvudperson. Intressant och småunderhållande men kanske inget mästerverk i mina ögon. Bäst bland skådespelarna är Chiezô Kataoka som Genpachi (spjutbäraren) och Daisuke Katô som Genta (den andre tjänaren).
skit_samma (Anmäl)   14/1 2012
Påminner lite om Sadao Yamanakas filmer, med mer fokus på att levandegöra en viss tid och problematik än att berätta en enskild historia. Det finns inga direkta huvudroller eller sjävklara huvudspår i handlingen. Allt vävs istället samman på ett smidigt och för det mesta friktionsfritt sätt. Kanske inte så förvånansvärt att den påminner litet om Yamanaka, med tanke på att det är samma manusförfattare som till dennes filmer, men desto roligare eftersom man annars inte så ofta hittar filmer som påminner om hans. Svag fyra, mycket på grund av den opassande musiken.
Blärkan (Anmäl)   19/1 2008
50-talsjidaigekins motsvarighet till Sonatine.