A Brand New Life

Originaltitel: Yeohaengja
Regissör:Ounie Lecomte
Utgivningsår:2009

Om A Brand New Life:

Drama som utspelar sig på ett katolskt barnhem i Sydkorea 1975, med 9-årige Jin-hee i centrum. Hon är deprimerad men hittar en vän i 11-årige Sook-hee som dock är populär på barnhemmet och därmed har viss chans att kunna bli adopterad en dag, något som skapar viss oro i deras relation.

Titel: When I Turned Nine
Regissör: Kim So-yong
År: 2008
Treeless Mountain
Titel: Livets hjul
Originaltitel: Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom
Regissör: Kim Ki-duk
År: 2003
Film nr.: 20296
Livets hjul

Sol Kyung-gu, Park Myeong-shin, Mun Seong-kun, Ko Ah-sung, Kim Sae-ron, Park Do-yeon

Ounie Lecomte

Drama

Une vie toute neuve

Frankrike, Sydkorea

Recension A Brand New Life

- Terran sätter betyg 3 och skriver:
Kan börja med att säga att detta inte är en historia om en flicka på ett hemskt barnhem. Nej, här verkar det som om regissören Lecomte har känt att det är intressant och sorgligt nog att barn skall behöva känna sig oönskade på det här sättet som skildras. Och visst är det sorgligt, men kanske inte så gripande som man hade hoppats, men det återkommer jag till lite senare. A Brand New Life börjar...

Recension av A Brand New Life - Läs hela!

Diskussioner om A Brand New Life  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Brand New Life (8 st)
Redfield4ever (Anmäl)   23/1 2016
Lågmäld och oerhört naken för att vara koreansk (antar att det till stor del är för att regissören är uppvuxen i Frankrike). Gillar att barnhemspersonalen här är mänsklig. De skriker inte och blir aldrig överdrivet arga eller elaka när dessa barn får utbrott eller gör något fel. Och prestationerna är riktigt bra. Ko Ah-sung är jättebra som alltid men herregud Kim Saeron är jelt makalös som Jin-hee. Inte undra på att hon fortsatt få så mycket roller som hon har!
Kreepy (Anmäl)   5/10 2014
En enkel film om ett något besvärligt tema, duktigare barnskådespelare får en leta efter.
Engravadlax (Anmäl)   5/1 2014
Tydligen löst självbiografisk. Något alldaglig till utseendet, och den är som påpekat rätt enkel, men välskriven, hyfsat spelad och engagerande.
HerrNenne (Anmäl)   19/9 2012
Fruktansvärt fin film. Cykelscenen i slutet är en av de vackrare jag sett.
foppa99 (Anmäl)   29/12 2010
enkel, rak o fin.