A Brave Heart: The Lizzie Velasquez Story

Originaltitel: A Brave Heart: The Lizzie Velasquez Story
Regissör:Sara Hirsh Bordo
Utgivningsår:2015

Om A Brave Heart: The Lizzie Velasquez Story:

26-åriga Lizzie väger endast 26 kg då hon föddes med två sällsynta syndrom, Marfans syndrom och lipodystrofi. Det innebär bland annat att hon har en brist på kroppsfett samtidigt som bindväven i hennes kropp är förändrad och försvagad. Under skoltiden var Lizzie utsatt för mobbning men det var först i tonåren när hon hittade en YouTube-video med henne kallad ”världens fulaste kvinna” som hon beslöt sig för inte bara bemöta alla sina plågoandar, men ta upp kampen mot mobbning nationellt. Vi får följa Lizzies resa från sovrummet i Texas till hennes uppmärksammade TEDx-föreläsning och vidare från hyllade motivations-föreläsningar till kongressen där hon lobbar för det första federala lagförslaget att verka mot mobbning.