A Chinese Odyssey

Originaltitel: Xi you ji di yi bai ling yi hui zhi yue guang bao he
Regissör:Jeffrey Lau
Utgivningsår:1995

Om A Chinese Odyssey:

När apkungen försöker döda den långlivade munken som han lovat hjälpa komma fram till Indien blir han dömd att reinkarneras efter 500 år för ett nytt försök. Men nu är det flera demoner som vill ha tag på den långlivade munken och de vet att den reinkarnerade apkungen kan leda dem till honom. Men vem är den reinkarnerade apkungen?

Titel: Chinese Odyssey Part 2: Cinderella
Originaltitel: Xi you ji da jie ju zhi xian lu qi yuan
Regissör: Jeffrey Lau

Jeffrey Lau

Action, Romantik, Äventyr, Fantasy

A Chinese Odyssey Part One - Pandora's Box

Hongkong, Kina
Diskussioner om A Chinese Odyssey  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Chinese Odyssey (16 st)
craptastic (Anmäl)   9/4 2013
Roliga effekter och fart MEN sedvanliga tramshumorn! grrr
tpb (Anmäl)   29/9 2011
Jag har både läst om och sett flertalet tidigare versioner på "temat" som sagt, det underlättar, det är ju speciell humor och det är svårt att inte bedåras :)
Rixn (Anmäl)   17/10 2010
För att förstå det geniala med de här två filmerna underlättar det med följande: 1) Man har läst eller känner till storyn till "A Journey To the West" - en av de fyra stora litterära klassikerna i Kina. 2) Man är bekant med Kinesisk mytologi där det finns gudar och demoner/monster. 3) Man tittar tillsammans med någon insatt så man kan få berättat för sig de otaliga humorreferenserna som det annars är så lätt att missa. 4) Det underlättar att vara i Kina (som jag själv är) då det här är lättare att uppfylla de tidigare punkterna. Lycka till med en suverän filmupplevelse!
foppa99 (Anmäl)   20/9 2009
tokig speciell kul & underhållande
Rune2000 (Anmäl)   4/9 2009
Wikipedia: "it has become a cult classic among young Mandarin-speaking adults in most Chinese cities today." Vilket stämmer väldigt bra då alla kineser i min klass känner till filmen (nu pratar vi inte om 3-5 utan snarare 10-15 pers. i min åldersgrupp).
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A Chinese Odyssey