A Dangerous Method

Regissör:David Cronenberg
Utgivningsår:2011
Antal betyg:1906 betyg

Om A Dangerous Method:

En inblick i hur den intensiva relationen mellan Carl Jung och Sigmund Freud resulterade i psykoanalysens födelse.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Efram Potelle, Kyle Rankin
År: 2003
Genre: Drama, Komedi, Romantik
The Battle of Shaker Heights

Keira Knightley, Michael Fassbender, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Sarah Gadon, André Hennicke, Arndt Schwering-Sohnrey, Mignon Remé, Mareike Carrière, Franziska Arndt, Wladimir Matuchin

Christopher Hampton

Drama, Romantik, Thriller, Biografi

Storbritannien, Tyskland, Kanada, Schweiz

Recension A Dangerous Method

- rikirock sätter betyg 3 och skriver:
Två av världens mest intelligenta, men kanske också mest kontroversiella män, Carl Jung och Sigmund Freud, har en intensiv och turbulent relation som leder fram till psykoanalysens födelse. Deras gemensamma nämnare blir den djupt störda, men också intelligenta och vackra Sabina Spielrein som både enar och splittrar dem. David Cronenberg (A History of Violence) är tillbaka med en psykologisk drama...

Recension av A Dangerous Method - Läs hela!

Diskussioner om A Dangerous Method  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Dangerous Method (127 st)
#54 (Anmäl)   22/11 2018
Någorlunda intressant.
JD (Anmäl)   9/1 2018
Filmen är på ett närmast hypnotiskt sätt nästan helt och hållet uppbyggd av scener där två personer samtalar med varandra.
Filmfantast86 (Anmäl)   13/10 2017
Ok men inte mer
Memmem (Anmäl)   20/8 2017
Utmärkt drama med fin scenografi! Sigmund Freud instiftade psykoanalysen, en ny gren i att analysera och behandla neurotiska patienter. Carl Jung blev hans främste lärjunge. Denna behandlingsmetod har betytt mycket, men den framgångsrike filmregissören Woody Allen sa en gång: "Tjugo års psykoanalys har inte lärt mig något". Filmen är en sammansmältning av fakta och fiktion, och mycket av handlingen är tydligen fakta. Många intressanta dialoger och en del behandlingar av patienter. Filmen inleds med att Carl Jung har allt han kan önska sig: en vacker och rik hustru, ett fint hem, en nyfödd dotter, intressanta patienter och ett gott förhållande till Freud. Denne ber honom ta hand om en ung neurotisk ryska med läkarambitioner. Jung börjar sin psykoanalys av henne. Under kraftiga känsloyttringar börjar hon berätta om sitt liv. Dramat, med stöd från bland annat EU, har en fantastisk scenografi och foto. Utsikter över alpsjöar, vackra hus och gator i Wien och Tyskland, kvinnor och män klädda i vita, eleganta kläder. Allt avbildar rika människors värld i början av förra seklet. Väl spelat av alla huvudroller, framför allt av Michael Fassbender som Jung. Följsam, klassisk musik. Betyg: 4-
Bumbi78 (Anmäl)   28/4 2017
Cronenberg och Mortensen har visat sig funka bra ihop och även om han varit långt från sina glansdagar inom skräcken har det varit bra thrillers. Det här var ett drama rakt igenom och av Cronenbergs oftast säregna regi finns inte mycket att känna igen. Börjar intressant, men planar ut i eviga diskussioner och dravel som rimligtvis inte ens den ivrigaste psykologistuderande kan finna givande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A Dangerous Method
Se filmen