A Dirty Carnival

Originaltitel: Biyeolhan geori
Regissör:Yu Ha
Utgivningsår:2006

Om A Dirty Carnival:

Byung-Du är en 29-årig karriärsbrottsling som jobbar för indrivaren Sang-Chul. Byung-du tyngs av en döende mamma och tar hand om sina yngre syskon och han har pressen på sig att försörja familjen. När den stora bossen President Hwang är pressad av en korrupt åklagare anmäler sig Byung-du frivilligt att utföra ett lönnmord för att vinna förtroende. Men hans riktiga bekymmer börjar när hans kompis Min-ho som är en lovande filmskapare ber honom vara rådgivare till hans debutfilm.

Titel: A Bittersweet Life
Genre: Action, Äventyr
Film nr.: 20157
Zatoichi 2: The Return of Masseur Ichi
Titel: Shanghaitriaden
Originaltitel: Yao a yao yao dao waipo qiao
Regissör: Zhang Yimou

Yu Ha

Action, Kriminalare, Thriller

Sydkorea
Med i listor: Stockholm XVII Asian Images
Diskussioner om A Dirty Carnival  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Dirty Carnival (33 st)
dbergkamp (Anmäl)   15/5 2014
Historien är mycket välskriven, en klar fyra!
foppa99 (Anmäl)   21/2 2013
Riktigt bra, en av de bästa S-Kor-action-filmerna
Engravadlax (Anmäl)   30/1 2013
Jag har svårt att ta Zo In-sung (Byung-du) på allvar som gangster; han har världens mesigaste leende, han ser ut som en ängslig liten pojke nästan hela tiden, sedan pratar han lite som en 5-åring med toddler regression. Var det medvetet när de castade honom? Jag kan också hålla med om att agerandet är allmänt träigt. Det sagt så är det för det mesta en ganska jämn produktion, det stannar av lite då och då med vardagshändelserna, men jag tappade aldrig *helt* intresset (förutom mot slutet kanske). Filmens riktiga styrka är våldet; ett underbart gängslagsmål, ett och annat mord och ett par grymma duster. (6/10)
reckless (Anmäl)   17/5 2012
Min Nam-koong är lysande i sin roll som filmregissören, även bossarna, flickvännen och mamman gör bra ifrån sig.Men huvudrollsinnehavaren skådespelarinsats är riktigt blek. Första gängslagsmålet härligt storslaget, intensivt och coolt. I övrigt samma åsikt som Hypostas.
Hypostas (Anmäl)   2/5 2012
Ytterligare en svulstig sydkoreansk gangsterfilm. Den är snyggt gjord och bitvis ganska maffig, men det finns ingen som helst anledning till att den här filmen ska vara längre än 2h lång. Klipp bort 20-25 minuter så kan du berätta samma berättelse på ett betydligt mer intressant och fängslande sätt. Det här blir för segt, för svulstigt och för repetitivt med alla överdrivna basebollslagsmål och knivfighter för min smak. Stabil trea, precis som A Bittersweet Life, men det var länge sedan nu som jag blev överväldigad eller överraskad av en sydkoreansk actionfilm eller gangsterfilm.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A Dirty Carnival