A Geisha

Originaltitel: Gion Bayashi
Regissör:Kenji Mizoguchi
Utgivningsår:1953

Om A Geisha:

Den 16 år gamla flickan Eiko flyttar från sin fattiga familj, till Giondistriktet i Kyoto för att bli geisha.

Michiyo Kogure, Ayako Wakao, Seizaburô Kawazu, Saburo Date, Sumao Ishihara, Midori Komatsu, Kanji Koshiba, Chieko Naniwa, Kikue Môri, Eitarô Shindô, Ichirô Sugai, Haruo Tanaka, Emiko Yanagi

Matsutarô Kawaguchi, Yoshikata Yoda

Drama

Gion Festival Music

Japan
Diskussioner om A Geisha  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Geisha (10 st)
hsimpson (Anmäl)   14:32 3/5
Skickligt hantverke, och en intressant inblick i Geishasystemet, som under 50-talet genomgick en del förändringar. Samtidigt lite oinspirerande. Kanske hade Mizoguchi redan tankarna på Sansho, som kom året efter, och som är mycket bättre...
foppa99 (Anmäl)   30/4 2012
stark 3a. fint förevisande av tradition o problematik. ger extra tyngd iom att Mizoguchis syster blev bortadopterad som geisha-lärling i unga år.
precineadd (Anmäl)   27/4 2011
Mizoguchi, filmhistoriens enda haiku-auteur
goeran (Anmäl)   31/1 2011
Gion Bayashi ger en intressant om än överdrivet polemisk bild av hur geishasystemet fungerade i Japan i början av 1950-talet (pekpinnarna är m a o lite väl grova). Inga anmärkningar kan riktas mot scenografi och foto och skådespelarinsatserna är oklanderliga; Kenji Mizoguchi är utan tvivel en habil filmregissör (om än ingen mästare som Ozu och Naruse). Bland skådespelarna fäste jag mig särskilt vid Michiyo Kogure som Miyoharu och Chieko Naniwa som Okimi.
Kurosawafan (Anmäl)   2/8 2008
stilren spännande/intressant och snygg