A Hen in the Wind

Originaltitel: Kaze no naka no mendori
Regissör:Yasujiro Ozu
Utgivningsår:1948

Om A Hen in the Wind:

Japan efter andra världskriget. Då det enda barnet i familjen drabbas av svår sjukdom tvingas modern att prostituera sig eftersom hon saknar pengar att betala sjukhusvistelsen. Då återvänder hennes man hem för första gången efter kriget.

Chishû Ryû, Kinuyo Tanaka, Hohi Aoki, Shuji Sano, Takeshi Sakamoto, Eiko Takamatsu, Chieko Murata, Chiyoko Ayatani, Reiko Mizukami

Yasujiro Ozu, Ryosuke Saito

Drama

Japan
Diskussioner om A Hen in the Wind  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Hen in the Wind (4 st)
Sznax (Anmäl)   19/6 2014
Ozu står alltid för extrem kvalitet. Betyg 8.7
Tonti (Anmäl)   5/6 2014
Mer tydligt samhällsengagerad film än de flesta av Ozus övriga, känns lite neorealistiskt inspirerad. Även en mer melodramatisk struktur som gör att balansen inte blir lika fin även om det finns en del sekvenser som är absolut fantastiska. Slutets försoning klingar onekligen falskt.
foppa99 (Anmäl)   17/4 2013
goeran har rätt. tidlös film
goeran (Anmäl)   21/1 2008
En gripande och emotionellt laddad film; Kinuyo Tanaka är suverän i huvudrollen. Och scenografin och fotot är helt outstanding.