A History of Violence

Originaltitel: A History of Violence
Regissör:David Cronenberg
Utgivningsår:2005

Om A History of Violence:

Restaurangägaren Tom Stall lever ett lyckligt och stillsamt liv med sin fru och två barn i en sömnig småstad i Indiana. Allting förändras över en natt när han i självförsvar skjuter ihjäl två rånare och räddar livet på gästerna. Efteråt hyllas han som hjälte av ortsbefolkningen, men själv är han obekväm med sin nya roll. Mediacirkusen lockar till sig hotfulla främlingar som tror att han är någon annan än den han utger sig för. Har männen tagit miste på hans identitet, eller är det Toms förflutna som hunnit ikapp honom?

Titel: Drive
Regissör: David Cronenberg
År: 2007
Genre: Kriminalare, Thriller
Eastern Promises

Viggo Mortensen, Maria Bello, Ed Harris, William Hurt, Ashton Holmes, Heidi Hayes, Stephen McHattie, Peter MacNeill, Greg Bryk, Kyle Schmid, Sumela Kay, Aidan Devine

Josh Olson

Drama, Kriminalare, Thriller

USA, Tyskland, Kanada

Recension A History of Violence

- wst sätter betyg 2 och skriver:
Jag har länge tänkt se filmen som ligger rankad åtta på TSPDT lista över de bästa filmerna som producerats under det här milleniumet, nämligen David Cronenbergs "A History of Violence" med bland andra Viggo Mortensen. Småstadsbon och ägaren av ett lokalt café, Tom Stall (Viggo Mortensen), blir hjälte i de lokala trakterna då han räddar sig själv och besökarna från att bli mördade under ett rånförsök...

Recension av A History of Violence - Läs hela!

Med i listor: Stockholm XVI Cronenberg by Cronenberg
Diskussioner om A History of Violence  (0 diskussioner)
Kommentarer om A History of Violence (686 st)
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Dramathriller som innehåller en hel del välregisserat men vidrigt våld. De som drabbas av detta våld är en familj som är bosatt och verksam i en amerikansk landsorts småstad. Det hela är lite "vilda västern bonnigt".
andmoreagain (Anmäl)   27/10 2016
Överraskande bra...även om det är en "standard"-thriller kändes den ändå väldigt annorlunda på något sätt som jag inte kan sätta fingret på. Bra ton helt enkelt. Tummen upp! Måste vara en av Cronenbergs bästa! Största problemet är nog Viggo, lyckas inte riktigt att gjuta sin rollprestation till något helt outstanding.
Fiskjävel (Anmäl)   26/9 2016
Filmen grep inte tag i mig speciellt mycket. Tyckte att den saknade en röd tråd och huvudkaraktärens tillvägagångssätt samt bakgrund gör att jag inte hyser någon som helst medkänsla för honom. 2.
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/9 2016
En average actionrulle. Väldigt banal och förutsägbar. Dock ganska underhållande och skådespelarna gör - genren till trots - bra ifrån sig.
Raimo_1985 (Anmäl)   23/9 2015
Bra skit av Cronenberg även om jag känner mig lite urtappad efteråt....
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A History of Violence