A Legendary Love

Originaltitel: Puteri gunung ledang
Regissör:Saw Teong Hin
Utgivningsår:2004

Om A Legendary Love:

En episk och vacker Romeo och Julia-saga, om en javanesisk hinduprinsessa och hennes muslimska malaykrigare som kämpar i motvind i naturskön 1500-talsmiljö. Actionfantaster utlovas flygande uppvisningar i den malaysiska kampsporten silat. De mer poetiskt lagda kan se fram mot symboliska drömsekvenser och spoken word-monologer vid vattenfall, allt destillerat genom ett sydostasiatiskt bildspråk. Teong Hin nominerades vid Venedigfestivalen till bästa nya regissör för denna debut, som är Malaysias dyraste och mest uppmärksammade film hittills.

Tiara Jacquelina, M Nasir, Adlin Aman Ramlee

Saw Teong Hin, Mamat Khalid

Romantik, Fantasy

Malaysia
Med i listor: Stockholm XV Asian Images
Diskussioner om A Legendary Love  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Legendary Love (10 st)
letsspa (Anmäl)   5/11 2005
Under en lång stockholms filmfestival med massor av filmer som ville säga mig något, kom den här som en skänk från ovan. 145 minuter njutning, vackra bilder, vacker kärlek, vackra fightscener... Min vän somnade och jag satt där ensam i biomörkret och det, mina vänner, var magi.
Lillavarg (Anmäl)   13/12 2004
en vacker film som dock var alldeles för lång!
JesperC (Anmäl)   8/12 2004
Som en Crouching Tiger med obegriplig handling och uselt skådespeleri. Sövande och skrattretande då man lyckas hålla ögonen öppna.
whirlwind (Anmäl)   8/12 2004
otroligt naturskön, dock bara en kool fightingscen och en alldeles för långdragen story...nja
Meowth (Anmäl)   22/11 2004
genren flashiga episka kärleks historier med vissa kampsports tendenser
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A Legendary Love