A Lizard in a Woman's Skin

Originaltitel: Una Lucertola con la pelle di donna
Regissör:Lucio Fulci
Utgivningsår:1971

Om A Lizard in a Woman's Skin:

Här kastas vi rakt in i en dröm där till slut en kvinna blir brutalt mördad med en brevkniv. Carol vaknar skräckslagen av det hon just drömt, men övertalar sig att det enbart var en dröm. Men snart når beskedet Carol att kvinnan i drömmen, som blev mördad, verkligen blivit mördad under natten. Carol blir fundersam och beger sig till lägenheten där Julia Durer bodde, där ligger kroppen av Julia i exakt samma postition som den gjorde i Carols dröm! Men Carol berättar om sina drömmar, för både hennes psykolog och för de lappar som hon skriver för att komma ihåg drömmarna på. Vem som helst kan nu ha kopierat Carols dröm och utfört det på exakt samma sätt som i hennes dröm. Men vad är sanning och vad är inte?

Titel: Case of the Scorpion's Tail
Regissör: Edward F Cline, Buster Keaton
År: 1922
Genre: Komedi, Stumfilm
Det elektriska huset

Florinda Bolkan, Stanley Baker, Jean Sorel, Silvia Monti, Alberto de Mendoza, Penny Brown, Mike Kennedy, Ely Galleani, Georges Rigaud, Anita Strindberg

José Luis Martínez Mollá, Lucio Fulci, Roberto Gianviti, André Tranché

Thriller, Skräck, Mysterium

Frankrike, Italien, Spanien
Med i listor: Giallo
Diskussioner om A Lizard in a Woman's Skin  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Lizard in a Woman's Skin (32 st)
gjoob (Anmäl)   30/7 2016
Bitvis riktigt stämningsfull, under långa stunder mest seg. Måttligt intressant historia, men mycket flum och att det känns som att den står och trampar i mitten gör att jag tappar intresse lite. Några ganska snygga scener där offer blir jagad av mördare samt några drömsekvenser som känns väldigt Fulci står ut, annars är det en ganska konventionell deckarhistoria som inte lämnar några bestående intryck. Pendlar mellan en tvåa och en trea.
Punkliv (Anmäl)   28/5 2014
Gillade den här. Snygg, spännande och jag hade ärligt talat ingen misstänkt. Stark trea.
Vitus (Anmäl)   17/8 2012
svag trea, lite trist och upplösningen var något av en besvikelse. känns som alla giallofilmer tävlar med varandra om vem kan få till det mest oförutsägbara slutet, och det är ju inte alltid en positiv sak. detta var nog den snyggaste fulcifilmen ja sett i alla fall, känns som budgeten här lär ha varit hans största.
dudson (Anmäl)   30/9 2011
Alldelles för Lsd flummig giallo att man tappar intresset för snabbt tyvär,kan inte bli mera än en rakblads 2a...
DrJW (Anmäl)   25/9 2011
Den börjar intressant, men senare i filmen så blir de mer som en utjatad brittisk deckarserie som man ser på tv nuförtiden. Men en intressant twistat slut och bra musik från Ennio Morricone.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A Lizard in a Woman's Skin