Betyg idag: 1 136 Besökare idag: 4 647

Originaltitel: A Mighty Heart
Regissör:Michael Winterbottom
Utgivningsår:2007

Om A Mighty Heart:

Mariane Pearl ger sig ut på ett desperat sökande efter sin make, journalisten Daniel Pearl, som har försvunnit i Pakistan.

Titel: Järnladyn
Originaltitel: The Iron Lady
Regissör: Phyllida Lloyd
År: 2011
Järnladyn
Titel: Tillbaka till Yorkshire
Originaltitel: And When Did You Last See Your Father?
Regissör: Anand Tucker
År: 1975
Genre: Komedi
Two Solutions for One Problem
Titel: To Each His Own Cinema
Originaltitel: Chacun son cinéma ou Ce petit coup au coeur quand la lumière s'éteint et que le film commence
Regissör: Gus Van Sant, David Cronenberg, Wim Wenders, Zhang Yimou, Jane Campion, Lars von Trier, Chen Kaige, Atom Egoyan, Theo Angelopoulos, Olivier Assayas, Ken Loach, Takeshi Kitano, Wong Kar-wai, Abbas Kiarostami, Alejandro G Iñárritu, Hou Hsiao-hsien
År: 2007
Genre: Drama, Komedi
To Each His Own Cinema

Angelina Jolie, Will Patton, Dan Futterman, Archie Panjabi, Denis O'Hare, Demetri Goritsas, Jillian Armenante, Christine Rose, San Banarje, Kimberly Ensey, Irrfan Khan

John Orloff

Drama, Thriller, Krig, Biografi

Recension A Mighty Heart

- niklasringdahl sätter betyg 2 och skriver:
Efter attackerna den 11:e september så ökar den journalistiska närvaron i Pakistan och Afganistan, samtidigt som stämningen blir mer våldsam, särskilt gentemot amerikanska media. Den sanna historien om hur den amerikanska journalisten Daniel Pearl blir kidnappad och hur både amerikansk militär och media samt pakistanska polisen jobbar tillsammans för att hitta honom innan det är försent är i vissa...

Recension av A Mighty Heart - Läs hela!

Diskussioner om A Mighty Heart  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Mighty Heart (108 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
amam (Anmäl)   28/12 2012
Vet inte riktigt varför Jolie fick så mycket lovord av folk här. Jag tyckte mest hon var ganska dryg i sin rolltolkning. Själva filmen är hyfsat tråkig.
tvamvarg (Anmäl)   12/8 2012
Har garanterat betygsatt denna innan men FT super bort mina stjärnor...
Retard_Messiah (Anmäl)   23/2 2012
Det här är ett sådant där verklighetsbaserat drama med Angelina Jolie i huvudrollen. Denna gången är det onda terrorister efter 11:e september katastrofen som är elakingarna. Agelina Jolie gör det starka kvinnoporträttet av Mariane Pearl. En gravid kvinna som känner att hon uppnått det perfekta livet. Hon har en underbar make, de har båda arbete som journalister och hon är gravid. Allt har blivit som hon drömt om. Så en dag får hennes make Daniel Pearl ett mail om att intervjua en eventuellt misstänkt för terrorist attentaten i New York. Det visar sig att han blivit lurad. För egentligen är det ingen intervju. Det han kommer att bli inblandad i är ett kidnappningsdrama där han själv är offret. Hans älskade gravida fru Mariane börjar ganska snart bli nervös och detta leder till en hetsjakt för att få hem Daniel i trygghet igen. Filmen är verkligen en kamp mot klockan och det blir väldigt spännande. Eftersom man i förväg i det specialinspelade introt får veta att det är en hyllningsfilm om en modig hjälte som offrat sitt liv så är förstås överraskningsmomentet borta. Men det intressanta med filmen är att följa jakten på kidnapparen och att få bevittna vilken modig och stark kvinna Mariane Pearl är. Inte lätt att vara höggravid och klara den press hon utsattes för både psykiskt och fysiskt. De 9 månader då man är gravid behöver man egentligen lugn och ro. Men hon klarar det galant och Angelina Jolie gör rollen galant. Men så är det sådana här draman som verkligen har en historia att berätta som hon brinner för. Detta är helt klart Angelinas film känns det som. De andra är sidokaraktärer som bara finns där för att hjälpa hennes karaktär i sitt sökande. Men de andra är förstås också bra i sin roller. Särskilt Dan Futterman som spelar den kidnappade maken. Han dyker bara upp lite i början och sen medverkar han i Marianes tankar och minnesbilder i de återblickar man får se. Ett starkt drama som inte direkt målar upp en fördelaktig bild av talibaner. De framställs som de onda. Men det är ju också en amerikansk familj som blir utsatta. Och det var så här det gick till. Just de talibaner i filmen var elaka och det finns även andra invånare från deras land som hjälpte Mariane i sitt sökande efter maken. Så det finns inget annat sätt att göra vinklingen.De som var rötägg blev vinklade som det och de som var hjälpsamma blev hyllade. Filmen imponerade på mig. Jag gillar filmer med starka kvinnoporträtt och modiga människor som kämpar för det de tror på i sådana här verklighetsbaserade filmer. Vill man få lite kunskaper om maktkampen mellan muslimer och judar så är detta rätt film. För det var just misstankarna om att Daniel Pearl var en judisk journalist som fick honom kidnappad. Talibanerna skyllde attentatet på judarna. Stark fyra av fem möjliga får denna film i betyg av mig.
Virrpanna (Anmäl)   4/2 2012
Verklighetsbaserad, sånt gillas!