Betyg idag: 1 223 Besökare idag: 5 540

Originaltitel: A Quiet Place
Regissör:John Krasinski
Utgivningsår:2018

Om A Quiet Place:

I en post-apokalyptisk värld lever en familj i total tystnad av rädsla för ett övernaturligt väsen som attackerar vid ljud.

Emily Blunt, John Krasinski, Millicent Simmonds, Noah Jupe, Cade Woodward, Leon Russom

Scott Beck, John Krasinski, Bryan Woods

Drama, Thriller, Skräck, Science Fiction

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu, Medlemmarnas senast betygsatta nya filmer
Diskussioner om A Quiet Place  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Quiet Place (49 st)
Bumbi78 (Anmäl)   00:02 11/11
Hypad skräckis som jag hade förväntningar på. Och visst kändes det befriande att det fortfarande går att ta en i huvudsak enkel grundstory och ändå göra en rejält spännande skräckfilm. Saker kunde såklart justerats och polerats en aning, men att 2018 se en bra ny skräckis är inget man är bortskämd med, hype eller ej.
BlueViper (Anmäl)   22:45 4/11
Håller med fredrikj nästan helt och hållet, men jag tycker ändå den är värd en trea.
fredrikj (Anmäl)   14:34 4/11
Det här var överraskande taffligt. Filmen (om)definierar sina förutsättningar genom hela filmen, så att spelreglerna är oklara för tittaren, och till slut hänger förutsättningarna inte ihop med varandra. Monstren var uppenbarligen inte tillräckliga som spänningsmoment, så flera scener bygger på andra orelaterade utmaningar, som översvämning och att ramla ner i en cistern. Karaktärsbeskrivningarna är näst intill obefintliga och bygger på slitna schabloner (och omotiverad sentimentalitet) som inte byggs upp i filmen, och därtill agerar karaktärerna ologiskt. Överhuvudtaget bygger nästan hela filmen på löst sammansatta och återanvända element från ett flertal skräckfilmer. Det enda som är unikt, fokuset på tystnaden, slarvas bort genom att nästan varje scen är ljudsatt med musik. Om tittaren åtminstone hade fått befinna sig i familjens tystnad så skulle varje oavsiktligt ljud ha haft en större effekt och väcka mer obehag tillsammans med karaktärernas, istället för att bygga skräckmomenten på trista jump scare, som inte nödvändigtvis har med handlingen att göra.
DiMMU BoRGiR (Anmäl)   12:57 14/10
Jag är inte helt såld på monstren och det beror - som alltid - på att de inte känns "på riktigt". Långsam första del där man häpnas över hur mycket tillgångar familjen ändå har lyckats samla på sig, men sen stiger dramat och spänningen. Köper man hela upplägget så är det här stundtals en fröjd att uppleva, men kanske är den något överhypad...?
pontuselias (Anmäl)   12:08 14/10
Fascinerande upplägg, många bra idéer, de flesta skådespelare (förutom Krasiniski tyvärr) helt lysande, framför allt barnskådisarna. Lite tråkigare första halva, men den andra är lysande
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A Quiet Place
Se filmen