A Scanner Darkly

Originaltitel: A Scanner Darkly
Regissör:Richard Linklater
Utgivningsår:2006

Om A Scanner Darkly:

Bob langar den nya drogen Substance D; efter sig har han polisen Fred som har fått stränga order om att gripa Bob. Baserad på en berättelse av Philip K Dick.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Shane Carruth
År: 2004
Genre: Drama, Thriller, Science Fiction
Primer

Keanu Reeves, Robert Downey Jr, Dameon Clarke, Rory Cochrane, Marco Perella, Winona Ryder, Woody Harrelson, Lisa Marie Newmyer

Richard Linklater

Drama, Animerad, Action, Science Fiction, Mysterium

Recension A Scanner Darkly

- MarcusofaDown sätter betyg 4 och skriver:
Bob Arctor handlar med droger. Bob Arctor burar även in folk som handlar med droger. Han balanserar ett liv som undercover-polis i en evig kamp mot det gissel som kallas Substance-D, den nya innedrogen, med att se till att så många människor som möjligt (först och främst han själv) får ta del av dess effekter. Han har sparkat ut sin familj och lever numera med sin "flickvän" samt två mer eller mindre...

Recension av A Scanner Darkly - Läs hela!

Med i listor: Philip K. Dick, Stockholm XVII American Independents
Diskussioner om A Scanner Darkly  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Scanner Darkly (323 st)
Robkiller (Anmäl)   20:55 6/2
Knarkfilm med en tecknad stil... annorlunda, men rätt meningslöst.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   2/8 2017
Snark i kubik!
jopjop (Anmäl)   2/12 2016
Förutsättningarna är goda men det är svårt att se filmen direkt efter att man läst boken.
kryttan (Anmäl)   4/7 2016
Det är så mycket som är bra med denna film så jag nöjer mig med några få saker. Jag hade läst boken innan jag såg filmen, och visste därför grunden till handlingen. Drogmissbruk med paranoida vanföreställningar och ett samhälle som övervakas av myndigheter. Skickligt användande av animation för att förstärka det visuella när de lider av vanföreställningar, men även för att visa en jävligt bra scramblesuit (den var precis som jag tänkt mig då jag läste boken) Kanske inte en film för alla men den är en av de bästa filmer jag sett. Ett tragiskt men sjukt bra homage till Philip K Dicks kompisar som dukade under för droger på 60 och 70 talet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A Scanner Darkly
Se filmen