A Serious Man

Originaltitel: A Serious Man
Regissör:Joel Coen, Ethan Coen
Utgivningsår:2009

Om A Serious Man:

Den judiske professorn Larry Gopnik börjar grubbla över existentiella frågor när han får reda på att hans fru vill skiljas ifrån honom. Hans barn stjäl också pengar ifrån honom, hans son för att köpa marijuana, hans dotter för att finansiera en skönhetsoperation.
Se filmen på SF Anytime

Regissör: Shawn Levy
År: 2014
Genre: Drama, Komedi
This Is Where I Leave You

Michael Stuhlbarg, Sari Lennick, Aaron Wolff, Jessica McManus, Richard Kind, Fred Melamed, Adam Arkin, Alan Mandell, George Wyner, Simon Helberg, Ari Hoptman, Peter Breitmayer, Amy Landecker, David Kang, Allen Lewis Rickman, Michael Lerner

Joel Coen, Ethan Coen

Drama, Komedi

USA, Storbritannien, Frankrike

Recension A Serious Man

- Jules4893 sätter betyg 4 och skriver:
Bröderna Coens nya svartfilmskomedi skiljer sig en hel från deras näst nyaste "Burn after reading" från 2008, som fick ett blandat mottagande (jag tillhör dem som tycker om den). I a serious man så finns det istället mycket från Coens något tidigare filmer ("o brother where art thou" och "the man who wasn't there" etcetera).

Recension av A Serious Man - Läs hela!

Diskussioner om A Serious Man  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Serious Man (244 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   8/10 2017
Känns som den riktar sig till en smalare publik. Är man uppväxt som jude får man nog ut mer av den.
Strongbow (Anmäl)   8/12 2016
Känns som om Coens ville göra en Woody Allen-film och gjorde det. Småputtrigt och snyggt men utan Allens rappa dialog. Höll inte hela vägen fram till en fyra dock mest pga svagt slut.
Albion (Anmäl)   4/12 2016
Problemet med denna svarta komedi är att humorn inte är speciellt rolig. Bröderna Coen (själva av judisk börd) bestämmer sig "Vi gör en film om en man som tämligen oförskyllt drabbas av all världens bedrövelser så att vi kan få skratta åt honom och som krydda driver vi med vår judiska kultur och religion". Personligen har jag högre krav på lyckad humor. Inledningen är däremot lysande. Betyget för helheten får bli en stark 2;a, dvs 2+
Dream (Anmäl)   30/11 2016
A Serious Man och Hail, Caesar! är utan tvekan 2 av Bröderna Coens tråkigaste filmer, man sitter och väntar med spänning på att något ska hända, men det händer aldrig något, problemet är kanske att jag själv inte har någon större koppling till just denna historia då man varken är Religiös eller Judisk, eftersom det känns som att den här tilltalar troende människor bättre.
Bompa (Anmäl)   25/11 2016
Meh!