A Simple Formality

Originaltitel: Una Pura formalitā
Regissör:Giuseppe Tornatore
Utgivningsår:1994

Om A Simple Formality:

Onoff är en berömd författare som inte gett ut någon bok på flera år och blivit en enstöring som bor ute i skogen. En regnig och stormig kväll plockas han in på förhör av den lokala polisen efter att de påträffat honom andfådd, utan ID-handlingar och utan minne av vad som nyligen hänt. Inspektören som förhör honom misstänker att han kan vara inblandad i ett mord som inträffat i skogen under kvällen...

Titel: Carandiru
Originaltitel: The Dangerous Lives of Altar Boys
Regissör: Peter Care
År: 2002
The Dangerous Lives of Altar Boys

Gérard Depardieu, Roman Polanski, Sergio Rubini, Nicola Di Pinto, Tano Cimarosa, Paolo Lombardi

Guiseppe Tornatore, Pascal Quignard

Kriminalare, Thriller

A Pure Formality

Italien, Frankrike
Diskussioner om A Simple Formality  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Simple Formality (16 st)
Jamesa (Anmäl)   21/4 2016
Gillar den här typen av filmer. Två män,god dialog och ett mysterium.
tpb (Anmäl)   7/10 2011
Om den inte varit lite ojämn hade den fått en femma, men det drar ner lite för mycket. Trots det är detta en film jag ofta rekommenderar andra. Så kanske borde det vara en femma ändå.
Ima_Tree (Anmäl)   23/1 2011
Välarbetat och genomtänkt kameraarbete, bra skådespelarinsatser, hyfsad musik av Morricone, tät stämning. Riktigt bra rulle. Myspysspänning.
alexis_flohr (Anmäl)   25/7 2008
Vill se-listan pga: Komeda-låt med samma namn (verkar vara samma story som i låten)
Czechflash (Anmäl)   5/3 2008
En genomgående välgjord film som fungerar på flera plan. Det är ett riktigt fint hantverk vad gäller fotot och klippningen, samt bra skådespeleri av både Depardieu och Polanski. Man vet inte vart det hela ska leda och man myser nästan igenom hela filmen för att få reda på hur allt ligger till.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A Simple Formality