A Skin Too Few: The Days of Nick Drake

Originaltitel: A Skin Too Few: The Days of Nick Drake
Regissör:Jeroen Berkvens
Utgivningsår:2000

Om A Skin Too Few: The Days of Nick Drake:

En poetisk dokumentär om sångaren och låtskrivaren Nick Drake. En melankolisk resa från uppväxten på den engelska landsbygden, vidare til studentåren på Cambridge och fortsatt med liv i London och till sist tillbaka till föräldrahemmet. Bland andra Gabrielle Drake, Robert Kirby och John Wood medverkar.

Titel: Live Forever
År: 1988
Regi Andrej Tarkovskij

Kortfilm, Dokumentär

Nederländerna
Diskussioner om A Skin Too Few: The Days of Nick Drake  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Skin Too Few: The Days of Nick Drake (29 st)
Rock Snack (Anmäl)   3/1 2014
Hyfsad dokumentär, men den kunde varit längre... det hade funnits mer att berätta om. Gabrielle Drake har ett väldigt speciellt sätt att berätta på. Det är något slags lugnt och poetiskt sätt, och man märker direkt att hon är skådespelerska. Hon borde läsa upp ljudböcker! Och som många andra här redan har sagt så är musiken odödlig. För att vara en indiefilm så är den anmärkningsvärd, den känns som om den är mer professionell och polerad än vad den är.
mystepho (Anmäl)   13/12 2011
Fin och poetisk. Väldigt närgången på något sätt..
Tim Buckley (Anmäl)   18/10 2008
(rek 4a) gör ett litet kollage av nedanstående kommentarer som jag känner likadant som..... "Fruktansvärt känslosam att titta på. Det blir någon slags äro-femma." "musiken ger den en 4a." "skönt att den fokuserar så mycket på musiken." "Förblindad av musikalisk magi har jag svårt att se kritiskt på denna postuma kärleksförklaring." osv, osv, osv... Själv har jag sett denna 2 ggr nu & får så mycket rysningar & dessutom tårar ur ögonen vid ett tillfälle så att jag bara måste kapitulera helt. Vill särskilt lyfta fram kombinationen mellan visualiseringarna över regnfuktiga skogar & gatugränder som är riktigt smakfullt gjora, passar verkligen såå bra med musiken. Å därtill serveras vi en oavsiktlig och inte kanske egentlig men ändå oundviklig humordos i torrbollarna i studion...hahaha, är studiotekniker världen över ett släkte för sig?? tror det...;))Avslutningsvis måste jag ge ett tips till alla er som älskar Drake's musik i den skiva som man kan se på byrån i hans rum, nämligen i "Tim Buckley". Sök exempelvis efter Dream Letter på youtube! En äro5a som sagt...känslosamt...suck...
Newt (Anmäl)   18/8 2008
Mycket bra dokumentär om man tänker på hur lite material man har att jobba med när det gäller Drake. Känslan av dokumentären är sammankopplad med musiken och bilderna ger samma känsla. Fan svårt att kommentera denna dokumentär. Men den är iallafall en av dom bättre musikdokumentärer jag sett. Jag blir berörd.
yangbo (Anmäl)   7/11 2007
egentligen totalt värdelös dokumentär som inte ger en rättvis presentation, eller ens OK presentation av geniet. Men musiken ger den en 4a.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A Skin Too Few: The Days of Nick Drake