A Taxi Driver

Originaltitel: Taeksi Unjeonsa
Regissör:Jang Hun
Utgivningsår:2017

Om A Taxi Driver:

Året är 1980 då en ovetande taxichaufför från Seoul, desperat att få ihop pengar, tar på sig uppdraget att köra till Gwangju med en tysk reporter som är på plats för att rapportera om våldsamheterna som pågår i staden.

Song Kang-ho, Thomas Kretschmann, Yu Hae-jin, Park Hyuk-kwon, Choi Gwi-hwa, Ryu Jun-yeol, Jeon Hye-jin, Ko Chang-seok

Eom Yu-na

Drama, Action, Biografi

Sydkorea
Diskussioner om A Taxi Driver  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Taxi Driver (3 st)
Barneyk (Anmäl)   26/10 2018
Gripande och emotionell och den behandlar ämnet om hur politik påverkar oss alla och hur lätt det kan vara att blunda när det mest drabbar andra men hur man kan välja att stå upp eller fly när man tvingas se det. Välspelat och Song Kang-ho lyfter karaktären han spelar. Slutet och verklighetsanknytningen är riktigt fin och rörande. Underhållande rakt igenom och en intressant historielektion. Väldigt klar men inte jättestark fyra.
HerrNenne (Anmäl)   2/6 2018
Växer in i en tung, hemsk och sorglig film. Blir bara bättre ju längre den håller på.
BrutusBeefcake (Anmäl)   2/11 2017
Slår hårt mot en framåt slutet, A Taxi Driver börjar som en varm och till stora delar rolig film men ändras snabbt till en jobbig och tragisk film utan att alls bli för sentimental. Song Kang-ho gör en helt otrolig insats och han och Thomas Kretchmann's kemi är helt fantastisk trots de språkliga barriärerna. Det har gjorts filmatiseringar på studentupproren i Gwangju 1980 tidigare men ingen är i närheten lika bra och berör i lika stor grad som A Taxi Driver. Ett måste att se från detta året. (12/15)