Tusen gånger god natt

Originaltitel: Tusen ganger god natt
Regissör:Erik Poppe
Utgivningsår:2013

Om Tusen gånger god natt:

Rebecca är en av världens främsta krigsfotografer. Hon måste klara en stor känslomässig storm när hennes man inte längre ställer upp för hennes farliga liv. Han och deras unga döttrar behöver Rebecca, som dock älskar både sin familj och sitt arbete...

Titel: Extremt högt och otroligt nära
Originaltitel: Extremely Loud & Incredibly Close
Regissör: Stephen Daldry
År: 2011
Genre: Drama, Äventyr, Mysterium
Extremt högt och otroligt nära
Titel: The Music Never Stopped
Regissör: Michael Dowse
År: 2013
Genre: Drama, Komedi, Romantik
What If

Juliette Binoche, Nikolaj Coster-Waldau, Maria Doyle Kennedy, Chloë Annett, Mireille Darc, Larry Mullen Jr, Mads Ousdal, Lauryn Canny, Bush Moukarzel, Eve Macklin

Erik Poppe, Harald Rosenløw-Eeg

Drama

A Thousand Times Good Night

Irland, Norge, Sverige

Recension Tusen gånger god natt

- Albion1 sätter betyg 3 och skriver:
Den här filmen handlar om en kvinna som måste välja mellan kärlek till sin familj som bor på Irland och sitt jobb som krigsfotograf i Mellanöstern. Den visar hennes passion och hängivenhet till sitt yrke och hennes ambition att väcka vanligt folks uppmärksamhet, även om priset kanske blir att hon förlorar sin egen familj. Naturligtvis är det inte lätt att resa till de mest utsatta områdena i världen...

Recension av Tusen gånger god natt - Läs hela!

Diskussioner om Tusen gånger god natt  (0 diskussioner)
Kommentarer om Tusen gånger god natt (9 st)
KyLLo (Anmäl)   22/7 2017
Här är det ett klassiskt dilemma med en huvudperson som brottas med att göra karriär och samtidigt vara en bra förälder. Det ovanliga i filmsammanhang är väl att det är en kvinna som är krigsfotograf. På grund av hennes yrke får man en del spänning på köpet. Juliette Binoche är som väntat stabil i huvudrollen och jag blev positivt överraskad av Lauryn Canny som spelar hennes äldsta dotter. Det är en genomgående deppig film. Rollpersonerna känns ganska vanliga men samtidigt ointressanta.
mammene (Anmäl)   21/7 2017
Framkallade många känslor och till slut visste jag inte vad jag skulle tycka. Svårt dilemma att få ihop, det tyckte jag man lyckades med för jag kände inte att man tog ställning för någon.
Memmem (Anmäl)   13/7 2017
Ambitiöst, men tjatigt och sterilt krigsdrama! Filmens norske regissör Erik Poppe var själv krigskorrespondent och filmkritiker innan han började regissera film. Denna film är ambitiös: ett manus om välkända krigsplatser, en världskänd skådespelerska, Juliette Binoche, och inspelning på bland annat två konfliktställen: Kabul och Kenya. Men det räcker inte! Manuset är träigt och förutsebart, personregin är inte riktigt bra och scenografin är ofta märklig, ex.vis är nästan alla bilar och kläder nya och nytvättade. Mycket ser så overkligt och sterilt ut. Personregin fungerar inte bra. Den vanligtvis utmärkta Juliette Binoche brukar spela med små rörelser och många nyanser, men här lyckas hon inte få fram känslorna naturligt. Även övriga skådespelare spelar lite stelt och onaturligt. Filmen känns lite overklig och fängslar inte. Kanske beror det på att det varje dag sänds verkliga krigshändelser i nyhetsprogrammen på teve. Handlingen är inte mycket att orda om: En krigsfotograf, självklart en av världens bästa, vistas hemifrån på farliga platser. Familjen hemma på Irland är naturligtvis orolig. Resten kan man lätt räkna ut. Betyg: 2+
Albion (Anmäl)   9/7 2017
En film stöpt i moll från första till sista stund och det kräver ganska mycket av tittaren. På ett sätt en väldigt stark berättelse men den berättas inte fullt så starkt som man kunde önska. Ganska entonig även om stämningen i vissa scener därmed blir bra och trovärdiga medan andra lider av motsatsen. Betyget landar på en 3;a för helheten.
foppa99 (Anmäl)   8/7 2017
bra, men tyvärr övertydlig
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Tusen gånger god natt
Se filmen