A Year Ago in Winter

Originaltitel: Im Winter ein Jahr
Regissör:Caroline Link
Utgivningsår:2008

Om A Year Ago in Winter:

Den medelålders kvinnan Elaine Richter anställer konstnären Max Hollander för att måla ett porträtt av hennes två barn. Den 22-åriga dottern Lili sitter dock ogärna modell och eftersom sonen dog ett år tidigare får konstnären utgå från fotografier och filmer. Efterhand börjar Max och Lili att binda an till varandra och Max finner sig dragen till henne samtidigt som han utforskar sin kärlek till en annan man för första gången.

Corinna Harfouch, Josef Bierbichler, Karoline Herfurth, Hanns Zischler, Cyril Sjöström

Caroline Link

Drama

Aftermath

Tyskland, USA
Diskussioner om A Year Ago in Winter  (0 diskussioner)
Kommentarer om A Year Ago in Winter (2 st)
KyLLo (Anmäl)   22/9 2012
En mycket bra tysk film som handlar mer om personligheter, relationer, känslor och tankar än om konst i sig. Konsten finns visserligen i centrum men används mer som en länk mellan de olika personerna och känslorna. Det som jag framför allt uppskattar är hur fint den berättas, hur den kommer nära inpå huvudpersonerna och hur den skildrar olika känslor på ett ärligt och trovärdigt sätt. Det är definitivt en film med budskap. Jag tror att det grundläggande budskapet är att man inte ska ta allt för givet och att man ska våga tänka i andra banor. Något som filmmakarna verkar ha tagit fasta på, för filmen är inte så förutsägbar som man lätt kan tro.
larox (Anmäl)   21/9 2011
en udda film som tilltalar mig mycket! Stommen i filmen är det porträtt som konstnären ska måla av syskonen. Intressant hur konstnären får fram en "bild" av syskonen, både rent fysiskt och psykiskt, intressant tanke - ett bra sätt att bearbeta sorgen. Därutöver inleds en relation mellan konstnären och "objektet".