About Elly

Originaltitel: Darbareye Elly
Regissör:Asghar Farhadi
Utgivningsår:2009

Om About Elly:

Efter att ha spenderat många år i Tyskland återvänder Ahmad till sitt Iran på en semestertripp. En vän från studenttiden ordnar en tredagarsutflykt till kaspiska havet tillsammans med ett par vänner. Med i sällskapet finns Sepideh som i sin tur tagit med sig Elly för att para ihop henne med Ahmad.

Titel: Nader och Simin – en separation
Originaltitel: Un coupable idéal
Regissör: Jean-Xavier de Lestrade
År: 2001
En idealisk misstänkt

Golshifteh Farahani, Taraneh Alidoosti, Shahab Hosseini, Merila Zare'i, Mani Haghighi, Payman Maadi, Ra'na Azadivar, Ahmad Mehranfar, Saber Abar

Asghar Farhadi

Drama, Thriller, Mysterium

Iran, Frankrike
Diskussioner om About Elly  (0 diskussioner)
Kommentarer om About Elly (11 st)
Robkiller (Anmäl)   19/12 2017
Iranskt drama. Ungefär lika meningslös som de här filmerna brukar vara.
Petterror (Anmäl)   27/2 2017
Sett dom 4 första av Farhadi's filmer och det här var den bästa hittills. Stark 3:a och ser fram emot att se mer.
Sture Stenhög (Anmäl)   18/4 2016
Jag visste ingenting om handlingen på förhand när jag såg den här, och jag tror att den ses bäst så, jag försöker därför undvika detaljer i den här hyllningen. Det finns så mycket intressant här både i det stora och det lilla. Gruppsykologi, lögner, människors ageranden, och vilka konsekvenser allt detta kan få. Det hela rullas upp på ett sätt som känns både genomtänkt och otvunget på samma gång. Själva historien är i slutändan ganska oviktig, allt handlar om karaktärerna, men den fungerar ändå väldigt bra för att skapa en nyfikenhet, man vill så gärna få hela bilden. Mycket av detta kan även sägas om Farhadis senare film Nader och Simin, men jag anser att den här är snäppet bättre. Innehållsmässigt är de nog ungefär lika intressanta, men den här fungerar bättre som film. En regissör att hålla ögonen på verkar han vara i vilket fall som helst
#54 (Anmäl)   15/11 2015
Stark.
Kirk Douglas (Anmäl)   30/4 2015
Den första halvtimmen är sedvanligt stark men jag tycker att Farhadi drar ut på intrigen i det längsta. Filmen kunde gärna ha kortats något, ältandet av konflikten blir lite repetitivt. Dessutom kändes "hemligheten" inte som något särskilt häpnadsväckande här i Väst men säkert desto kontroversiella i Iran. Men det fina skådespeleriet från samtliga medverkande och de välutvecklade karaktärsporträtten bibehåller mitt intresse trots allt.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till About Elly