About Schmidt

Originaltitel: About Schmidt
Regissör:Alexander Payne
Utgivningsår:2002

Om About Schmidt:

Warren Schmidt är en helt vanlig amerikansk man. Han har varit gift med sin Helen i 42 år, har en vuxen dotter, har precis pensionerats samt mottagit en guldklocka för lång och trogen tjänst. Efter pensioneringen fortsätter han att gå upp klockan sju varje morgon precis som han gjort i hela sitt liv, men nu har ingenstans att ta vägen och ingenting att sysselsätta sig med. Hans tillvaro ska snart bli helt annorlunda än han någonsin kunnat drömma om och kanske är det så att det är just nu som det meningsfulla livet börjar...

Titel: Everybody's Fine
Originaltitel: Love Liza
Regissör: Todd Louiso
År: 2002
Love Liza

Jack Nicholson, Dermot Mulroney, Hope Davis, Kathy Bates, June Squibb, Howard Hesseman, Harry Groener, Connie Ray, Len Cariou

Alexander Payne, Jim Taylor

Drama, Komedi, Roadmovie

Recension About Schmidt

- niljoh sätter betyg 4 och skriver:
Warren Schmidt har kommit till flera av livets vägskäl vid ett och samma tillfälle. Till att börja med har han precis gått i pension efter lång och trogen tjänst som försäkringstjänsteman, och han känner sig nu fullständigt onyttig. Vidare står hans enda dotter Jeannie i begrepp att gifta sig med en riktig drummel. Och som om det inte vore nog så avlider plötsligt hustrun Helen som Schmidt har varit...

Recension av About Schmidt - Läs hela!

Med i listor: Roadmovie Top 50
Diskussioner om About Schmidt  (0 diskussioner)
Kommentarer om About Schmidt (378 st)
Jamesa (Anmäl)   22/1 2018
Bra och tänkvärd film. Får en även att fundera på vad som egentligen betyder något
RustyFilm (Anmäl)   9/12 2016
Kan man komma längre från action och pangpang än så här, knappast. Denna lågmälda dramakomedi handlar om den grå verklighet en del av oss lever i synnerhet 65+ folket, kan jag tänka. Visst blir man berörd och en smula road av den här historien som även känns realistisk trots sin absurdhet. Jack Nicholson är självfallet väldigt bra i denna stilla roll som Schmidt.
dudson (Anmäl)   20/11 2016
Sorgsen och mellankolisk film som även är fin och tänkvärd.
Stygga-Vargen (Anmäl)   28/10 2016
Jack Nicholson gör ju som vanligt väldigt bra ifrån sig och även om filmen är väldigt bra så hade den kunnat bli mycket bättre. Filmen är absolut inte dålig men det är ändå en av de lite sämre filmerna Nicholson medverkat i. Svag 4:a.
AlbinWesley (Anmäl)   17/4 2016
Den pendlar mellan trea och fyra, för att i slutminuterna väga över till fyran... Det finns så mycket sorgligt där.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till About Schmidt