Adam

Originaltitel: Adam
Regissör:Max Mayer
Utgivningsår:2009

Om Adam:

Adam, en ensam man med Aspergers syndrom, inleder ett förhållande med sin granne en våning ovanför; Beth. Adam sörjer fortfarande sin bortgångna far och hans sjukdom gör att han har svårt att interagera med andra människor.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Andreas Öhman
År: 2009
Genre: Drama, Komedi
I rymden finns inga känslor

Hugh Dancy, Rose Byrne, Peter Gallagher, Amy Irving, Frankie Faison, Mark Linn-Baker, Haviland Morris, Adam LeFevre, Mike Hodge, Peter O'Hara, John Rothman

Max Mayer

Drama, Komedi, Romantik

Recension Adam

- Henko sätter betyg 3 och skriver:
Max Mayer är regissören som 11 år efter sin debutfilm Better Living, år 2009 tog sig an sitt andra projekt i ordningen, Adam. Han har i övrigt regisserat 3 TV-serier i Vita Huset, Alias och Firman. Men utöver detta varit relativt anonym vad gäller filmskapande. Adam är skildringen om Hugh Dancys roll (Black Hawk Down, Kink Arthur) av en 29-årig kille vid samma namn med den neuropsykiatriska diagnosen...

Recension av Adam - Läs hela!

Diskussioner om Adam  (0 diskussioner)
Kommentarer om Adam (59 st)
RunRiot (Anmäl)   1/5 2017
Jag stämmer inte alls in i hyllningskören. Den är visserligen välspelad och har en viss mysfaktor, men handlingen är nästintill obefintlig och Adam framstår mest som en mänsklig robot. Den spär snarare på fördomar om asperger än krossar dem och ger en extremt ensidig bild av vad det innebär. Fokus ligger självklart på hur jobbigt det blir för alla runt omkring. Jag undrar verkligen vad syftet var att göra den här filmen, för det känns mest som att de vill poängtera att aspies och NT inte passar ihop. Riktigt lökigt!
dafreakish (Anmäl)   23/2 2017
Stundtals gripande och stundtals ganska platt historia om osannolik kärlek som ändå ter sig logisk. Byrne är alltid charmig och bär denna lågmälda berättelse. Fast för mig som jobbar med barn med Aspberger är inte allt helt trovärdigt.
Sodastream (Anmäl)   27/10 2016
Fick en fullständig gråtattack av den här dialogen: "Can you give me a hug?" "Yes." "Adam, I want you to give me a hug". Så träffsäkert och fint.
Sodastream (Anmäl)   27/10 2016
Jag blir så imponerad av Hugh Dancy. Hans skådespel i den här filmen är verkligen mesmeriserande.
asasae (Anmäl)   17/9 2016
Trevlig eftermiddagsfilm, men ingen direkt lovestory eftersom rätt känslor inte fanns...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Adam