Adam Curtis: Bitter Lake

Originaltitel: Adam Curtis: Bitter Lake
Regissör:Adam Curtis
Utgivningsår:2015

Om Adam Curtis: Bitter Lake:

Bitter Lakes berättar historien om alla de länder som försökt hjälpa Afghanistan att upprätta demokrati. Och hur Afghanistan mest påminner om planeten Solaris i Andrej Tarkovskijs film med samma namn.

Adam Curtis

Dokumentär

Bitter Lake

Storbritannien
Diskussioner om Adam Curtis: Bitter Lake  (0 diskussioner)
Kommentarer om Adam Curtis: Bitter Lake (9 st)
Starkbröl (Anmäl)   11/9 2017
Mycket bra doku i vanlig Curtis-stil om Afghanistan som är mycket mer fokuserad än de andra av hans verk jag har sett. Här tar han exakt rätt storlek på greppet för att inte snurra bort sig själv. Inte lika filosofiskt intressant som vissa av de andra däremot.
stgurgel (Anmäl)   27/7 2016
Allt för känslomässigt manipulativ
fleurs_du_mal (Anmäl)   17/10 2015
Överlag den sämsta av Curtis dokumentärer jag har sett hittills, men inte utan poänger. Träffsäker framförallt när den skildrar de katastrofala följderna av att betrakta västerländska modeller för utveckling, demokrati och modernitet som universella och försöken att överföra dem från Nordamerika och Europa till länder som Afghanistan.
Vertov (Anmäl)   26/7 2015
Tyvärr håller denna inte samma nivå som hans tidigare filmer, men fortfarande väldigt intressant.
Tonti (Anmäl)   9/4 2015
Tycker att den hör till Curtis främsta verk. Det disparata bildmaterialet utgör ett komplement till den auktoritära berättarrösten vilket gagnar filmens komplexitet. Många hemska scener och några vackra.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Adam Curtis: Bitter Lake