Adam & Eva

Originaltitel: Adam & Eva
Regissör:Måns Herngren, Hannes Holm
Utgivningsår:1997

Om Adam & Eva:

Adam och Eva har varit gifta i fyra år men romansen har försvunnit från deras relation och ersatts av rutin och tristess. När Eva en dag lämnar Adam efter att han har varit otrogen inser Adam att han fortfarande älskar Eva och måste försöka vinna tillbaka henne.

Titel: Tomten är far till alla barnen
Originaltitel: Tomten är far till alla barnen
Regissör: Kjell Sundvall
År: 1999
Genre: Drama, Komedi
Tomten är far till alla barnen
Titel: Ogifta par – en film som skiljer sig
Originaltitel: Ogifta par – en film som skiljer sig
Regissör: Peter Dalle
År: 1997
Genre: Komedi
Ogifta par – en film som skiljer sig
Titel: Hundtricket
Originaltitel: Hundtricket
Regissör: Christian Eklöw, Christopher Panov
År: 2002
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Hundtricket
Titel: Det blir aldrig som man tänkt sig
Originaltitel: Det blir aldrig som man tänkt sig
Regissör: Måns Herngren, Hannes Holm
År: 2000
Genre: Komedi
Det blir aldrig som man tänkt sig
Titel: En på miljonen
Originaltitel: En på miljonen
Regissör: Måns Herngren, Hannes Holm
År: 1995
En på miljonen

Björn Kjellman, Josefin Nilsson, Tintin Anderzon, Jacob Ericksson, Reine Brynolfsson, Katrin Sundberg, Dubrilla Ekerlund, Gunilla Röör, Tomas von Brömssen, Vanna Rosenberg, Eva Röse, Kjell Alinge, Jonas Gardell, Gert Fylking, Felix Herngren

Hannes Holm, Måns Herngren

Drama, Komedi, Romantik

Adam och Eva

Sverige
Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, Komedi Top 50, Romantik Top 50, Startpaket 1
Diskussioner om Adam & Eva  (0 diskussioner)
Kommentarer om Adam & Eva (293 st)
hsimpson (Anmäl)   16:58 16/6
Svensk film när den är som allra svenskast.
Memmem (Anmäl)   22:55 13/6
Underhållande komedi! Denna film påminner om "Hundtricket" och har flera gemensamma personer. En lått komedi med flera vändningar. Adam är i trettioårsåldern och arbetar i en fotoaffär, hans hustru är ingenjör. Adam är otrogen och de går skilda vägar. Han är inriktad på att skaffa nya tjejer, hon på att arbeta. Flera satirer över den tidens företeelser, bland annat det överdrivna användandet av ordet "patetiskt". Bra spelat av Björn Kjellman som Adam, goda insatser även av andra skådespelare. Jag skrattade många gånger. Bilder på olika bostäder, en sommarstuga, en sjö, Stockholm, Köpenhamn, naturen. Musiken var onödigt hög ibland, men i övrigt ett gott hantverk. Betyg: 3½-
Bear (Anmäl)   09:32 27/3
Många träffande detaljer som höjer upp rejält, men tv-filmskänsla i övrigt...och då menar jag tv-film på 90-talet :)
Ful_fisk (Anmäl)   29/3 2018
Smart och skojig film om relationer. Väldigt uppfinningsrik och fyndig! Lånar kanske lite väl friskt från Annie Hall men fungerar bra ändå.
Rai (Anmäl)   29/9 2017
En film som jag mins väldigt svag, men som inte passade för mina ögon...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Adam & Eva