Adams revben

Originaltitel: Adam's Rib
Regissör:George Cukor
Utgivningsår:1949

Om Adams revben:

En kvinna står anklagad för att ha mördat sin man. I rättegången försvaras hon av åklagarens fru. Denna komedi kretsar kring motsättningarna detta leder till i deras förhållande.

Titel: Åklagarens vittne
Regissör: Buster Keaton
År: 1925
Genre: Komedi, Stumfilm
Kofösaren

David Wayne, Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Tom Ewell, Judy Holliday, Jean Hagen, Hope Emerson, Eve March, Clarence Kolb, Emerson Treacy, Polly Moran, Will Wright, Elizabeth Flournoy

Garson Kanin, Ruth Gordon

Komedi, Romantik

Recension Adams revben

- alucino sätter betyg 5 och skriver:
I ”Adams revben” spelar Katharine Hepburn den feministiska advokaten Amanda Bonner som i rätten försvarar en kvinna som på grund av otrohet skjutit mot sin man. Anledningen till Amandas beslutsamhet till att försvara denna kvinna är enkel – hon vill visa på orättvisan att kvinnor och män döms olika för lika brott, och göra en ändring på det. Spencer Tracy spelar Adam, som inte bara är den bestämda...

Recension av Adams revben - Läs hela!

Diskussioner om Adams revben  (0 diskussioner)
Kommentarer om Adams revben (57 st)
Ful_fisk (Anmäl)   23/3 2016
Cool historia med Katherine Hepburn och Spencer Tracy som äkta makar på varsin sida i en rättssal, där Hepburn står förespråkare för kvinnans rättigheter. Otroligt stiligt utformad historia och suveränt skådespeleri, framför allt från Hepburn och Tracy vars relation känns väldigt autentisk, förmodligen eftersom de var gifta i verkligheten. Filmen är dock inte helgjuten i alla stunder och ibland känns balansen mellan humor och allvar lite trevande, men detta är filmens enda brister som håller tillbaks femman. Men en stark fyra är ju knappast fy skam!
Krille80 (Anmäl)   14/1 2015
Kombinationen av att jag hade hört mycket gott om denna film och att komptensen från favoriter som Cukor(regi) och Hepburn fanns i denna film gjorde att förväntningarna var höga. Gissa om jag förvånades över filmens bristerna. Dels har vi hela manliga-kvinnliga kampen som här känns väldigt förlegad och dessutom är blandningen av drama och kombination väldigt obalanserad. Dramadelen kan jag köpa med humorn bara känns sådär. Spencer Tracy fixar inte att leverera humor.
Dele (Anmäl)   23/12 2014
Skärpt historia med finfina skådespelarprestationer från Hepburn och Tracy. Kombinerat med ett elegant och mångfacetterat berättande och det viktiga ämnet så är detta högkvalitativa verk en stor njutning att beskåda.
labi (Anmäl)   4/7 2013
Fantastiska skådespelarprestationer från Hepburn, Tracy och Holliday. Väloljad regi à la Hawks. Men storyn är lite väl tunn och skruvad. Kul med fyrtiotalsfeminism. Svag fyra.
shahinos (Anmäl)   9/10 2012
Undrar hur mycket inspiration Hepburns karaktär gav Carl Lee Haileys avslutande domstolstal i A Time to Kill.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Adams revben