Adaptation

Originaltitel: Adaptation.
Regissör:Spike Jonze
Utgivningsår:2002

Om Adaptation:

Trots att författaren Charlie Kaufman blev Oscarsnominerad för sitt debutmanus till succén "I huvudet på John Malkovich", känner han sig osäker både som yrkesmänniska och i det privata. Just nu brottas Charlie med ett nytt komplicerat uppdrag, nämligen att försöka bearbeta Orkidétjuven, en hyllad faktabok av New Yorker journalisten Susan Orlean om den fanatiske och bisarre orkidéodlaren John Laroche i Floridas träskmarker. Situationen förbättras definitivt inte av att Charlies bekymmerslöse tvillingbror Donald en dag flyttar in i huset med avsikt att också börja skriva på ett filmmanus...

Titel: I huvudet på John Malkovich
Regissör: Sophie Barthes
År: 2009
Genre: Drama, Komedi
Cold Souls

Nicolas Cage, Meryl Streep, Chris Cooper, Cara Seymour, Brian Cox, Tilda Swinton, Judy Greer, Maggie Gyllenhaal, Ron Livingston, Jay Tavare, Jim Beaver, Doug Jones, Litefoot, Roger Willie, Gary Farmer

Charlie Kaufman

Drama, Komedi

Recension Adaptation

- Lorendriel sätter betyg 4 och skriver:
Charlie Kaufman (Nicolas Cage) har ett problem. Han ska skriva manuset till en filmatisering av en bok. Problemet är att boken inte har någon handling. Den handlar om orchidéer. Hur gör man en film om orchidéer? Skrivkramp infinner sig, och inte hjälper det att hans tvillingbror Donald (också spelad av Nicolas Cage) bestämmer sig för att även han pröva lyckan i manusskrivandets konst. För att få ett...

Recension av Adaptation - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Komedi Top 50, Norrköping Filmfestival Flimmer 2003
Diskussioner om Adaptation  (0 diskussioner)
Kommentarer om Adaptation (595 st)
Dele (Anmäl)   19/10 2017
Cage är bra och filmen har intressanta infallsvinklar. Vissa ingredienser och scenlösningar drar tyvärr ner den övergripande lekfullheten och fräschören.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Nja
Murvel48 (Anmäl)   15/3 2017
Det började som en etta, steg till en fyra en stund - men de sista 20 minuterna tvärvände det och störtdök till en tvåa.
Zebulonm (Anmäl)   30/10 2016
Riktigt seg i början men växer o växer ju längre filmen går. Cage e riktigt bra...
MaxMackan (Anmäl)   3/9 2016
Fortfarande en av de smartaste filmerna som gjorts. När jag "knäckte" koden var jag helt såld med hakan i golvet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Adaptation