Adjö Afrika

Originaltitel: Africa addio
Regissör:Gualtiero Jacopetti
Utgivningsår:1966

Om Adjö Afrika:

Männen bakom filmen Det grymma livet har med Adjö! Afrika gjort ännu ett heltokigt försök att skapa en sensationell dokumentärfilm. Denna gång för att visa effekterna av revolution och kolonialisering i Afrika. Den tar sin början vid Englands våldsamma kolonialisering av Kenya 1963. Senare får vi bevittna gerillakriget i Kongo; Mau-Mau terrorister; rasupplopp på Zanzibar och Tanganyika; massmord; djurslakt med mera med mera. Enligt producenterna har detta äventyr tagit hela tre år att spela in och teamet var, enligt egen utsago, snudd på att stryka med själva, då de kom dessa våldsammheter allt för tätt inpå.

Titel: Ultime grida dalla savana

Gualtiero Jacopetti, Franco E Prosperi

Dokumentär

Africa Blood and Guts

Italien
Diskussioner om Adjö Afrika  (0 diskussioner)
Kommentarer om Adjö Afrika (9 st)
tilapia (Anmäl)   6/3 2012
Jag uppfattade det inte som att filmen har en rasistisk agenda, däremot är det ju uppenbart att filmen var ett verk av italienska medelålders män (i mitten på 60-talet), uppvuxna med fascism och äventyrsböcker. Jag misstänker att upphovsmännen Jacopetti/Prosperi här hade en starkare (faux-)journalistisk agenda än i sina övriga filmer och man måste ge dem att de med livet som insats (Jacopetti vart ju för tusan nära att bli arkebuserad framför kameran i en scen som garanterat inte är fejkad) lyckats filma fascinerande material från den kaotiska tiden vid kolonialismens sammanbrott, frågan är ju bara om mondogenren var rätt format för att skildra denna otroligt komplicerade process. Korrektion: jag VET att den exploativa och manipulativa mondogenren var fel format (fakirer och krokodilattacker, visst, folkmord, nej!), men här är filmen, och den är fascinerande. Och väldigt problematisk. Jag ger den en trea för att den för att den förhäxade mig, en bättre människa än jag hade gett den en etta. Ett visst mått av cynism rekommenderas som vanligt för att uppskatta mondogenren. Rekommenderar Mondo Cane och den helt fiktiva Mondo Candido för att bättre förstå Jacopettis världsbild och kunna sätta den här filmen i kontext.
jeremy_jones (Anmäl)   26/8 2011
Smaklost men ocksa helt fantastiskt genomford, med imponerande kameraarbete och hisnande partier sallan fangade pa film. Ordentligt vinklad absolut. Det ar uppenbart att filmens rasistiska agenda i slutandan lagger krokben for upplevelsen. Iallafall for mig.
skit_samma (Anmäl)   18/2 2011
Ni som kallar filmen "rasistisk": inser ni inte att det egentligen är verkligheten ni klagar på? Ska man måla upp afrikanerna som bildade djurrättsaktivister för att filmen ska vara "objektiv"? Visst att filmen är vinklad, men de exempel ni tar upp är ganska underliga. Att beskylla de vita för afrikanernas dåliga tandhygien - snälla nån! Dålig tandhygien har funnits i Afrika ett ganska bra tag - betydligt längre än vita i alla fall... Hur som helst: mycket bra film. Rekommenderar även Vice guide to travel - Liberia, som även den är rå och av-PK-fierad.
Ricad (Anmäl)   3/11 2010
Grymt underhållande men helt smaklös film! En kombination av splatter och rasistisk propaganda. Negrerna är fula och visas med de minst smickrande kameraperspektiven, de massdödar alla djur på de mest barbariska vis och kommer de över vita eller de lite mer civiliserade araberna på zanzibar går dessa samma öde till mötes. Detta ställs i kontrast till de vita kolonialisternas civiliserade livsstil i Kenya och Mozambique eller till de blonda snygga tjejerna i Sydafrika. Vad filmen inte frågar är naturligtvis varför de svarta har så dåliga tänder och varför de är så märkta av fula sjukdomar medan de rika i Kenya och Sydafrika lever i lyx. Men medveten om dessa brister i dokumentären är det en härlig filmupplevelse, se den!
hejjj (Anmäl)   19/1 2009
stark som få.