Agonia

Originaltitel: Agonija
Regissör:Elem Klimov
Utgivningsår:1981

Om Agonia:

Skildrar ett Ryssland strax innan revolutionen, med Rasputin som manipulerar den ryske tsaren till olika beslut; vilket väcker mångas hat.

Titel: Rasputin
Originaltitel: Rasputin
Regissör: Uli Edel
År: 1996
Rasputin

Alisa Frejndlich, Aleksej Vanin, Aleksej Petrenko, Anatolij Romasjin, Velta Line, Anatolij Romantsov, Boris Romanov, Anatolij Solonitsyn

Semjon Lungin, Ilja Nusinov

Drama

Agony, Rasputin

Sovjetunionen
Diskussioner om Agonia  (0 diskussioner)
Kommentarer om Agonia (14 st)
labi (Anmäl)   25/12 2015
Här lyckas Klimov med mycket. Tonen är febrigt dekadent och fotot briljant. Petrenko är bra och Frejndlich skön. Sammantaget blir helhetsintrycket dock lite segt och trist. Är inte alls så tagen som efter "Gå och se". Synd.
Tiptaka (Anmäl)   25/9 2013
Riktigt bra, - för propagandan dock. Tveksamt om Tsar styret är det värsta ryssarna varit med om.
lilebroer (Anmäl)   28/5 2013
Så nära fyran man kan komma. Måste dock säga att jag hade svårt för berättartekniken, framförallt i första delen. Men rent visuellt så var denna film ett mästerverk. Underbart foto och framförallt, vilken scenografi!
TristanTzara (Anmäl)   29/8 2010
schnittke <3
mi9 (Anmäl)   24/2 2010
Munken Rasputins enorma inflyttande är i centrum här... Inbäddad i sovjetiska historieskrivningen. Jag vet inte hur mycket detta förvrängde bilden av Rasputin... men det är uppenbart att filmregissören (med sina många dokumentära inslag) var fast i denna historieskrivning.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Agonia