Aguirre – Guds vrede

Originaltitel: Aguirre, der Zorn Gottes
Regissör:Werner Herzog
Utgivningsår:1972

Om Aguirre – Guds vrede:

På jakt efter det mytiska riket El Dorado, som lockar med sina sägenomspunna guldrikedomar, beger sig en spansk expedition på 1560-talet in i Amazonas urskog. Den tyranniske Aguirre gör myteri mot gruppens ledare och övertar kommandot i ett besatt sökande efter guld i överflöd. Hans verklighet blir alltmer förvriden och en maktgalen vision bestämmer han sig för att grundlägga ett nytt kejserligt imperium.

Titel: Valhalla Rising
Originaltitel: Cobra Verde
Regissör: Werner Herzog
År: 1987
Cobra Verde

Klaus Kinski, Helena Rojo, Del Negro, Ruy Guerra, Peter Berling, Cecilia Rivera, Daniel Ades, Edward Roland, Alejandro Chavez, Armando Polanah, Alejandro Repullés

Werner Herzog

Drama, Äventyr, Biografi

Aguirre, The Wrath of God

Västtyskland

Recension Aguirre – Guds vrede

- NeZa sätter betyg 4 och skriver:
Under 1560-talet beger sig en spansk exedition ut på ett hoppfullt sökande efter det sägenomspunna riket El Dorado. Den tyranniske Conquistadoren Aguirre begår myteri mot guppens ledare och övertar kommandot. Nu övergår sökandet till ett desperat och smärtsamt letande efter guldrikedom och stor makt. Jag har i nästan ett år haft en stor längtan efter att se detta verk av det möjligtvis mest kontroversiella...

Recension av Aguirre – Guds vrede - Läs hela!

Diskussioner om Aguirre – Guds vrede  (0 diskussioner)
Kommentarer om Aguirre – Guds vrede (276 st)
YouAreNrIchi (Anmäl)   22:46 21/4
HELVETE vad besviken jag blev. Totalt intetsägande nonsens. Historien den bygger på, den verklige Aguirre, var betydligt mycket mer rafflande och fascinerande än det här. Apocalypse Now är ett mästerverk som tydligen drog inflytande från den här, och det syns väl iofs men det var verkligen ingen självklarhet. Till och med historien bakom inspelningen och kaoset mellan Kinski och Herzog var mer intressant än detta. Dessutom så gillar jag inte filmer som måste använda sig av djurplågeri på det här viset. Nej Gud så tråkigt, känns som en B-film rakt igenom.
Tabu (Anmäl)   12:40 8/4
1972 var ett betydande filmår. Tarkovskij gjorde "Solaris" och Herzog, blott 28 år gammal - "Aguirre...". En modern filmklassiker de flesta känner till liksom alla tacksamma anekdoter ifrån inspelningen. Herzog (en konstant i en sönderfallande värld) talar ibland om sökandet efter "extatisk sanning" och autentiska icke-komersiella bilder... Enligt Honom är dessa båda ingredienser livsavgörande för vår civilisations överlevnad... När två "naturkrafter" likt Herzog och Kinski möts mullrar det och slår blixtar... Och som vi har väntat på vår åska(!) Det är inte alltid vackert även då filmhistoria skrivs, men åtminstone har inte denna giganternas kamp förskönats i efterhand... Tror det förhöll sig så även att några av världens upptäcktsresanden kan ha haft psykopatiska drag, liksom att munkarna - vilka konsoliderade sina olika förmågor i avskild isolation och tystnad varit autistiska... Men "Aguirre..." handlar mer om ur-kaos, gemen ondska, girighet och egoism... Det finns likaledes inslag av allegori?, kontra-fobi m.m. samt något för Werner så ovanligt som humor... Humorn är närmast Python-artad och passar illa in i den allvarligt menade helheten... När jag såg filmen första gången tänkte jag osökt på Pär Lagerkvists "Dvärgen"... Parallellerna är flera, inte minst de suggestiva inslagen och den gammaltestamentliga tonen... Herzog säger sig inte personligen känna till varken glädje eller ironi, det stämmer inte?? för med nedtonad munterhet förstår Werner t.ex. många av de dråpligheter Han och Klaus genomgick... Samt Werner kan även borsta av sig de ibland spydiga kommentarer vilka förekommit om Hans säregna engelska berättarröst... Men när "Aguirre..." inte spelades in på spanska är jag är evigt tacksam för att den finns med tyskt tal... Så: mot döden då vänner(!)
jiemm (Anmäl)   19/3 2018
Resan mot Kinskis galenskap är häftig. Men filmen är långsam och med uselt ljud. Väldigt tråkig.
gjoob (Anmäl)   4/2 2018
Såg om den med ungefär ett decenniums mellanrum. Otroligt vackra miljöer och Kinski är naturligtvis sevärd. Men det saknas något för ett högre betyg, den är inte så bra som den borde vara. Överskattad.
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Aguirre – Guds vrede