A.I.

Originaltitel: A.I. - Artificial Intelligence
Regissör:Steven Spielberg
Utgivningsår:2001

Om A.I.:

Planeten Jorden i en nära framtid. Naturens resurser är alltmer begränsade. Tekniken gör rasande framsteg. Staten övervakar människornas privatliv. Det finns redan robotar, vilka utför vardagliga sysslor som hushållsarbete och trädgårdsskötsel. En sak förmår dessa robotar emellertid inte, nämligen att visa känslor. Detta är något som forskarna försöker lösa, eftersom inte alla föräldrar tillåts alstra egna barn. Henry Swinton och hans hustru Monica har en son, som sedan en tid är livshotande sjuk. Henry är anställd på Cybertronics Manufacturing, där man just - på försök - lyckats framställa en robotpojke, som döpts till David. I väntan på att den egna sonen skall tillfriskna, placeras David i makarna Swintons hem.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Caradog W James
År: 2013
Genre: Thriller, Science Fiction
The Machine

Haley Joel Osment, Jude Law, William Hurt, Brendan Gleeson, Frances O'Connor, Sam Robards, Jake Thomas, Haley King, Michael Berresse, Ashley Scott, Jack Angel (röst), Ben Kingsley (röst), Robin Williams (röst), Meryl Streep (röst), Chris Rock (röst)

Steven Spielberg

Drama, Äventyr, Science Fiction, Fantasy

A.I. artificiell intelligens, AI

Recension A.I.

- jotnan sätter betyg 2 och skriver:
Spielbergs påkostade film från 2001 lever bara halvt upp till sin titel. Den känns för ofta artificiell, men allt för sällan intelligent. Artificial Intelligence handlar om en framtid i obalans med naturtillgångar, översvämningar och sociala svårigheter. I denna värld har androider blivit en del av vardagen. En pojke skapas med känslor till en familj som håller på att förlora sitt barn. Men hur...

Recension av A.I. - Läs hela!

Med i listor: Medlemmarnas hatfilmer
Kommentarer om A.I. (691 st)
JD (Anmäl)   21/10 2018
Visst kan man tycka den är för lång, att den är som tre filmer som inte riktigt hänger ihop, att den är för sentimental och så vidare, men jag tycker den är djupt gripande. Den känns som en av Spielbergs mest innerliga och ärliga filmer. Slutet är oerhört vackert. Och när jag ser om den 17 år senare ter sig filmen otäckt aktuell på mer än ett sätt.
Filmfantast86 (Anmäl)   16/10 2017
Rai (Anmäl)   28/9 2017
Jag gillar tema i filmen, hur ska människan förhålla sig en maskin som nästan är som en människan, säkert problem som vi kommer att möta inom inte allt för avlägsen framtid. Själva filmen är faktiskt sevärd, men aj den är alldeles för lång vilket medför att den blir seg. Teddybjörnen är visserligen jättesöt, men tyvärr tittar man lite för mycket på klockan...
Engravadlax (Anmäl)   24/9 2017
Jätteintressant tema, och ibland engagerande, men mestadels inte speciellt, och Spielberg missförstår allt från artificiell intelligens till mänsklig natur så som folk gör mest.
Supernaut (Anmäl)   21/8 2016
Vacker men fångade mig inte på djupet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till A.I.