Aileen Wuornos: The Selling of a Serial Killer

Originaltitel: Aileen Wuornos: The Selling of a Serial Killer
Regissör:Nick Broomfield
Utgivningsår:1992

Om Aileen Wuornos: The Selling of a Serial Killer:

En dokumentär gjord kring gripandet av Aileen Wuornos som beskriver hur alla inblandade utnyttjade Aileens öde. Nick Broomfield följde 12 år senare upp filmen, i dokumentären "Aileen: Life and Death of a Serial Killer", inför Aileens sista chans till överklagande.

Titel: Monster
Things Behind the Sun

Nick Broomfield

Dokumentär

Storbritannien
Diskussioner om Aileen Wuornos: The Selling of a Serial Killer  (0 diskussioner)
Kommentarer om Aileen Wuornos: The Selling of a Serial Killer (15 st)
Ful_fisk (Anmäl)   16/7 2018
Nick Broomfield är en märklig filmskapare. På många sätt tafflig i sitt utförande, och hans filmer handlar ofta lite för mycket om han själv. Samtidigt har han en förmåga att välja väldigt intressanta ämnen och får till intervjuer med högst intressanta människor. Intervjun med Wournos på slutet är högst intressant, men det mest fascinerande med denna film är ändå hur otroligt vrickade människor Wournos hamnade i kontakt med även efter att hon sattes i fängelse. Advokaten och "styvmorsan" är karaktärer man aldrig får se i filmer med skådespelare, man kan inte dikta upp sådana figurer. Som helhet ingen mästerlig dokumentär, men en underlig insyn i den otäckt skruvade verklighet Wournos aldrig tycktes ta sig ur från.
Dele (Anmäl)   17/7 2016
Denna dokumentär vandrar inledningsvis omkring på ganska lösa boliner bland knepiga karaktärer och lösa sammanhang innan den till slut hittar sitt fokus och agenda. Och då tar den slut. Fungerar lite som en cliffhanger till den mycket bättre uppföljande filmen.
Rehn108 (Anmäl)   15/12 2014
En film som växte ju längre den pågick. Det fanns spår som jag önskar att man följt upp och andra som man kunde struntat i. På det hela taget är det en intressant dokumentär med en väldigt "verklig" känsla över sig. Det känns som att den hade kunna fortsätta ett tag till. Jag måste snart ge mig i kast med uppföljaren. Rekommenderas!
#54 (Anmäl)   29/12 2013
Verkligen tragiskt. Jag måste se Broomfields uppföljare snarast.
ziferN (Anmäl)   25/11 2013
Helt ok dokumentär med ett intressant ämne som känns en aning oplanerad och spontan vilket bidrar till den otroligt realistiska känslan som finns där. Men det som faller till dokumentärens nackdel pga. det är att den har svårt att förmedla både känslor och djup, och man får heller inte som tittare de svaren man är ute efter, samt så blev jag också en aning förbannad på brunetten som verkar inte helt frisk i skallen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Aileen Wuornos: The Selling of a Serial Killer