Airport - flygplatsen

Originaltitel: Airport
Regissör:George Seaton
Utgivningsår:1970

Om Airport - flygplatsen:

Flygplatschefen Mel får i uppdrag att försöka hålla Lincoln International Airport öppen, trots att en av de värsta snöstormarna i historien rasar där ute.

Titel: Die Hard 2
Originaltitel: Falling from the Sky: Flight 174
Regissör: Jorge Montesi
År: 1995
Freefall: Flight 174

Jean Seberg, George Kennedy, Dean Martin, Burt Lancaster, Helen Hayes, Jacqueline Bisset, Dana Wynter, Maureen Stapleton, Lloyd Nolan, Van Heflin, Barry Nelson, Barbara Hale, Jessie Royce Landis, Gary Collins, John Findlater, Whit Bissell

George Seaton

Drama, Thriller

Recension Airport - flygplatsen

- AddeColciago sätter betyg 4 och skriver:
Airport är en fenomenal film och det är tio Oscarsnomineringar ett gyllene bevis på. Även om den bara lyckades kamma hem en, bästa kvinnliga biroll, förtjänade den varenda en av nomineringarna.

Recension av Airport - flygplatsen - Läs hela!

Diskussioner om Airport - flygplatsen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Airport - flygplatsen (37 st)
Raimo_1985 (Anmäl)   31/12 2017
Riktigt bra, men mer som ett drama än en katastroffilm. Som en blandning av de två men med tonvikten på drama. Utsökt skådespeleri av nästan alla. Spännande. Man tror att det ska hända mycket mer grejer än vad det gör. Antar att det är rätt bra. Tappar lite mot slutet, blir lite fånig mot slutet. Det var synd. Annars är jag supernöjd, såg den dessutom på bluray med superfin bild och bra ljud. Nu ser jag fram emot att se de två sista filmerna i denna serie på fyra filmer, har redan sett sett Airport 75 (på svenska: Katastroflarm)
Gordyal (Anmäl)   25/12 2017
Genomgående stabil film, även om den första halvan känns lite såpopera. Men sedan släpper det rejält. Effektiv, amerikansk och väldigt amerikansk film som stått sig utmärkt mot tidens tand. (9/15)
Ful_fisk (Anmäl)   4/4 2016
Riktigt gemytlig film med många karaktärer och duktigt med spänning på slutet. Lite väl lång kanske, men annars en riktigt bra film.
Krille80 (Anmäl)   6/1 2015
Det jag uppskattar direkt med Airport(1970) är att man tar sig tid att presentera filmens karaktärer med deras familjeförhållande(problem). Man hinner faktiskt känna och engagera sig för de karaktärer som kommer ha framträdande roller när katastrofen kör igång. Under de första 55 minuterna har jag inga problem men därefter börjar min blick vandra från TV-rutan. För min personliga del så kunde man kapat 10-15 minuter och på så sätt snabbat på handlingen för det är först ca 80 minuter in i handlingen som min puls höjs. 3+
myslas (Anmäl)   28/8 2014
Så mycket till katastroffilm är det inte men ett fint flygplatsdrama ändå. 10 Oscar-nomineringar känns lite överdrivet, så bra är den inte, men Helen Hayes var riktigt kul i sin roll och förtjänade säkert sin statyett.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Airport - flygplatsen