Akira Kurosawas drömmar

Originaltitel: Yume
Regissör:Akira Kurosawa, Ishirô Honda
Utgivningsår:1990

Om Akira Kurosawas drömmar:

Kurosawa har en gång sagt att alla människor är genier när de drömmer. Han har filmat åtta av sina egna drömmar med högst varierande teman.

Titel: Powaqqatsi
Regissör: Akira Kurosawa
År: 1970
Genre: Drama, Fantasy
Dodes'ka-den

Akira Terao, Chishû Ryû, Mieko Harada, Mitsuko Baisho, Martin Scorsese, Hisashi Igawa, Yoshitaka Zushi, Toshie Negishi, Mitsunori Isaki, Toshihiko Nakano

Akira Kurosawa, Ishirô Honda

Drama, Fantasy

Akira Kurosawa's Dreams, I Saw a Dream Like This, Konna Yume wo Mita

Japan, USA

Recension Akira Kurosawas drömmar

- Bobby Peru skriver:
Akira Kurosawa har gjort en film efter sina egna personliga drömmar. Den består av åtta olika segment som alla är vitt skilda, men surrealismen från drömmarna är tydlig i alla. De mest noterbara är tre stycken; en som handlar om några män som kämpar i en fruktansvärd snöstorm, en annan om Vincent Van Gogh (där Martin Scorsese spelar målaren) och en av de mest mardrömslika om en kärnvapenexplosion...

Recension av Akira Kurosawas drömmar - Läs hela!

Diskussioner om Akira Kurosawas drömmar  (0 diskussioner)
Kommentarer om Akira Kurosawas drömmar (90 st)
UFO_lars (Anmäl)   17/10 2018
Varierande kvalité på de olika episoderna men genomsnittet är ändå väldigt högt och filmens helhet är gripande och intressant. Det är fascinerande att sätta sig in i de olika episoderna och fantisera sig bort och tänka att det är dina egna drömmar. Tunnel är helt klart den bästa av de 8 drömmarna. Den är otäck, tänkvärd och ledsam på samt gång.
goeran (Anmäl)   21/9 2018
Akira Kurosawas film Yume (engelsk titel Akira Kurosawa's Dreams) från 1990 är en visuellt tilltalande samling berättelser som återger hans drömmar och visioner. Snygg scenografi och snyggt filmat; däremot är jag något skeptisk till alla pekpinnar i vissa av berättelserna. Men det är kul att återse Chishû Ryû i segmentet 'Village of the Watermills' och att få se Martin Scorsese i rollen som Vincent van Gogh i segmentet ”Crows'.
MovieJesus (Anmäl)   12/3 2014
Otroligt stark film. Innehåller några av de mest stilbildande scener jag beskådat på film. Segmentet med soldaten ger mig gåshud än idag. Rekommenderas för den som ej är rastlös.
Tolkana (Anmäl)   6/6 2013
Jag tycker om alla åtta berättelser, även om vissa sekvenser är tråkiga för ingenting händer. Det jag däremot undrar är om Akiras drömmar är med kompromisslöst eller om han har lagt till för att fylla ut och göra det intressantare.
Mynameiscarl (Anmäl)   18/1 2012
Stundtals briljant, stundtals jättetråkigt. Jätte-jättetråkigt. Den är på det viset väldigt ojämn, precis som drömmar kan vara. Vissa delar är fantastiska, och vissa är så sega att man vrider sig i soffan. Det är förvånansvärt hur mycket moralkakor karln drömmer om också.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Akira Kurosawas drömmar