Betyg idag: 1 459 Besökare idag: 7 016

Originaltitel: Akira
Regissör:Katsuhiro Otomo
Utgivningsår:1988

Om Akira:

Världen har genomlevt ett förödande krig med massförstörelsevapen. Japans återuppbyggda huvudstad Neo-Tokyo är en dekadent mega-stad präglad av kriminalitet och ungdomsgäng. Den politiska situationen är instabil. Korruption, polisvåld och massarbetslöshet har lett massorna i protest. De två motorcykelligisterna Kaneda och Tetsuo inblandas genom en olycka in i en intrig av politisk konspiration som kretsar kring en grupp barn med psykiska krafter och den mystiska Akira.

Baserad på mangan Akira av Katsuhiro Otomo från år 1982-1990.

Titel: Ghost in the Shell
Regissör: Katsuhiro Otomo, Kôji Morimoto, Tensai Okamura
År: 1995
Genre: Thriller, Science Fiction, Fantasy, Anime
Memories

Mitsuo Iwata (röst), Nozomu Sasaki (röst), Mami Koyama (röst), Tesshô Genda (röst), Hiroshi Ôtake (röst), Kôichi Kitamura (röst), Michihiro Ikemizu (röst), Yuriko Fuchizaki (röst), Masaaki Ôkura (röst), Tarô Arakawa (röst)

Izô Hashimoto, Katsuhiro Ôtomo

Action, Thriller, Äventyr, Science Fiction, Anime

Japan
Med i listor: Äventyr Top 50, 80-tal Top 50, Action Top 50, Anime Top 50, Anime-urval, Filmtipsets Topp 250, Pembletons favorit-soundtrack, Science Fiction Top 50
Diskussioner om Akira  (0 diskussioner)
Kommentarer om Akira (430 st)
BrutusBeefcake (Anmäl)   10/12 2017
Den överlägset snyggaste tecknade filmen jag någonsin sett och de första 60 minuterna är helt fantastiska, sedan segar det tyvärr ner sig en del fram till den fina cronenbergiska avlutningen. Tetsuo är en ruggigt bra karaktär men tyvärr så är inte de andra i närheten av honom och bleknar verkligen i jämförelse som blir en nackdel för filmen. Men det är ändå riktigt bra skall sägas. (11/15)
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
andmoreagain (Anmäl)   23/6 2017
Häftig. Kanske med en liten knepig rytm men kanske bara för att det är asian/manga? Filmens grandiosa och mystiska avslutning är helt suverän.
Astrojacob (Anmäl)   29/4 2017
Vad är det med japaner o motorcyklar? O deras eviga skrikande dialoger? FEM.
RadiatorPorch (Anmäl)   21/4 2017
Högoktanig, ultravåldsam animationsfest som erbjuder alla klassiska animegrepp, som lasrar, futuristiska hojar, utvalda ungdomar med superkrafter, samt en regering med tvivelaktiga motiv. Utsökt cinematografi, men en bitvis uttröttande story.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Akira