Akita - Solens Förbannelse

Originaltitel: When Dinosaurs Ruled The Earth
Regissör:Val Guest
Utgivningsår:1970

Om Akita - Solens Förbannelse:

Två rivaliserande människogrupper och dinosaurier kämpar för att överleva i den hårda forntiden.

Titel: Giganternas kamp
Originaltitel: One Million Years B.C.
Regissör: Don Chaffey
Regissör: Cy Endfield
År: 1961
Genre: Familjefilm, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Den hemlighetsfulla ön

Patrick Allen, Victoria Vetri, Robin Hawdon, Drewe Henley, Sean Caffrey, Magda Konopka, Imogen Hassall

JG Ballard, Val Guest

Romantik, Äventyr, Fantasy

Storbritannien
Med i listor: Hammer
Diskussioner om Akita - Solens Förbannelse  (0 diskussioner)
Kommentarer om Akita - Solens Förbannelse (9 st)
Robkiller (Anmäl)   22:25 11/2
Det här känns ju som rena stenåldern. Sådana här filmer görs inte längre; och det är väl egentligen ingen höjdare med påhittad dialog, skitfula effekter och obefintlig handling. Men visst är det underhållande och tillräckligt annorlunda för att hålla intresset uppe ändå.
Gordyal (Anmäl)   21/11 2012
Emellanåt en rätt så tradig film, men dinosaurierna är fantastiska och Victoria Vetri förtjusande. (8/15)
Djason (Anmäl)   28/1 2011
Känns fruktansvärt b och mer som den är gjort 1812 än 1970.
Daniel Mott (Anmäl)   9/2 2009
Val Guest, en annan Hammerstamregissör, stod för både manus och regi för den här urtidsfilmen (som för övrigt ofta känns tio år äldre än den är). Handlingen är flortunn men innefattar som jag förstår det två rivaliserande stenåldersgäng som ägnar dagarna åt att jaga ett urval enorma, hackigt stop motion-animerade dinosaurier och vattengråsuggor. Skådisarna är mer eller mindre vältränade män med gott om brun-utan-sol och blonda kvinnor med större tuttar än talang. Dialogen består som sig bör av några få ord, mest "akita" och "krasta" (det förstnämnda verkar syfta på ett märkligt solfenomen, som ger historian lite science fiction-bismak). Jag brukar gilla den här sortens C-filmer, men den här fastnade inte riktigt, så betyget blir en tvåa med ett djurhudsbikinilitet plus i kanten.
NFM (Anmäl)   27/11 2008
Stundtals riktigt bra stop-motion. Allmänt härlig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Akita - Solens Förbannelse