Aladdin

Regissör:Timothy Forder, David Thwaytes
Utgivningsår:1992

Om Aladdin:

Den elake trollkarlen Erasmus åker till Kina för att lura Aladdin, en fattig pojke som bor hos sin mamma, att hjälpa honom hitta en magisk lampa. Aladdin lyckas dock få tag på lampan för egen del och kan med lampans andes hjälp vinna prinsessan Lillys kärlek. I denna version av sagan har lampans ande en mer tillbakadragen roll till förmån för ringens ande, som heter Jordan.

OBS! Ej Disney-versionen!

Titel: Aladdin
Regissör: Ron Clements, John Musker
År: 1992
Genre: Familjefilm, Romantik, Fantasy
Aladdin
Titel: Aladdin och den magiska lampan
Regissör: Masakazu Higuchi, Chinami Namba
År: 1992
Aladdin och den magiska lampan
Titel: Tusen och en natt: Tjuven och skomakaren
Originaltitel: The Thief and the Cobbler
Regissör: Richard Williams (I)
År: 1993
Genre: Komedi
Tusen och en natt: Tjuven och skomakaren
Titel: Jafars återkomst
Originaltitel: Wabuu, der freche Waschbär
Regissör: Roswitha Haas
År: 1990
Tvättbjörnen Wabuu

Nick Stoter (röst), Derek Jacobi (röst), Kate O'Mara (röst), Jason Connery (röst), Penelope Keith (röst), Edward Woodward (röst), Kenny Andrews (röst)

Paul Levinson, Nathalie Harrison

Animerad, Familjefilm

Storbritannien
Med i listor: Tusen och en natt
Diskussioner om Aladdin  (0 diskussioner)
Kommentarer om Aladdin (16 st)
RadioSaga (Anmäl)   9/4 2017
Tycker denna är riktigt sevärd dock, en bra tolkning och ja - ska en jämföra med Disney så vinner nog Disney men, denna är en film som tål att ses!
mini_ahlin (Anmäl)   22/4 2013
Den här versionen har fler andar än Disneys version... den har också märkliga ryckiga monologer och dialoger. T. ex när de gnuggar ut anden första gången och han håller en lång seg monolog om att de inte borde gnugga ut honom när de inte behöver honom då han inte vill bli störd i onödan. Diskussionen angående huruvidare päronträdet är ett mycket fint päronträd eller om det är ett fult päronträd är också grymt segt. En film som tar rekord i att vara dålig, se den på fyllan för bästa effekt.
Kajsa91 (Anmäl)   5/8 2011
Gillade den som liten, inte sett den på minst 8 år tror jag. Tyckte den var läskig men coolt gjort på något sätt, anden var cool! :P
sportlow (Anmäl)   22/7 2010
Värt att nämna är ju låten i slutet, vid eftertexterna.. fan vad bra!
sportlow (Anmäl)   22/7 2010
Detta är den "bästa" Aladdin tolkningen!! Ne inte riktigt. Sanningen är att den är skit dum. Mycket kärlek till musiken i den och det är vågat att låta anden vara en svart man som gör karatesparkar.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Aladdin