Aladdin och den magiska lampan

Originaltitel: Arajin to mahô no ranpu
Regissör:Yoshikatsu Kasai
Utgivningsår:1982

Om Aladdin och den magiska lampan:

Animeversion av den klassiska Tusen och en natt-sagan om pojken Aladdin (Arajin) som hittar en magisk lampa i en grotta. Med lampans hjälp kan han vid stor fara kalla på en magisk ande som hjälper honom. Men en ond trollkarl vill också ha lampan och stjäl såväl lampan som Aladdins prinsessa.

Titel: Aladdin
Regissör: Timothy Forder, David Thwaytes
År: 1992
Genre: Familjefilm
Aladdin

Kikuo Kaneuchi (röst), Kazuo Kamiya (röst), Keiko Suzuka (röst), Reiko Nanao (röst)

Akira Miyazaki

Animerad, Familjefilm, Fantasy

Aladdin to mahô no lamp, Aladdin and the Wonderful Lamp, Aladdin and the Magic Lamp

Japan
Med i listor: Tusen och en natt
Diskussioner om Aladdin och den magiska lampan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Aladdin och den magiska lampan (4 st)
RadioSaga (Anmäl)   9/4 2017
Minns den så väl från barndomen. Päronen vid palatset i den magiska grottan är något som sitter fast i bildarkivet i hjärnan och är något jag fortfarande drömmer om, haha. Mera mörk en Disneys tagning, vilket inte är en förvåning men ack - så bra denna film är!
slitenskiten (Anmäl)   24/4 2010
Skön rulle, ett av mina första VHS-minnen :D
Bewitched (Anmäl)   6/8 2008
Denna är faktiskt riktigt bra. Mkt "ondare" än disneys Aladdin. Tyckte mycket om den när ja var mindre och den håller fortfarande måttet!
ekman (Anmäl)   22/7 2008
Bättre än väntat med hyfsat bra animation och överlag snyggt berättad historia med flera fina poänger. Det räcker inte riktigt till en trea, dels för att slutstriden är extremt rörig och ologisk, dels därför att tempot i hela filmen är för lågt.