Betyg idag: 1 791 Besökare idag: 6 876

Originaltitel: Aladdin
Regissör:Ron Clements, John Musker
Utgivningsår:1992

Om Aladdin:

Håll i dig hårt. För nu tar Aladdin och hans vänner med dig på den flygande mattan in i ett hisnande äventyr fyllt av överraskningar, magi, spänning och romantik. Möt prinsessan Jasmine, apan Abu, den ondskefulle Jafar och alla de andra i staden Agrabah, träffa anden Genie som släpps ut ur lampan efter 10 000 år och ger Aladdin tre önskningar. Han är den tokigaste, roligaste och galnaste ande du kan tänka dig. Filmen hämtar sina karaktärer ur episoden "Aladdin" ur de Arabiska sagorna "Tusen och En Natt" som återberättades av fransmannen Antoine Galland mellan 1704 och 1717. Själva historien bygger dock mer på filmen "Tjuven i Bagdad" från 1924 med Douglas Fairbanks och på den omgjorda versionen från 1940 som gjordes av Alexander Korda.

Titel: Jafars återkomst
Genre: Familjefilm, Romantik, Äventyr, Fantasy, Stumfilm
Tjuven i Bagdad
Titel: Tusen och en natt: Tjuven och skomakaren
Originaltitel: The Thief and the Cobbler
Regissör: Richard Williams (I)
År: 1993
Genre: Komedi
Tusen och en natt: Tjuven och skomakaren
Titel: Tusen och en natt
Originaltitel: Arabian Nights
Regissör: Steve Barron
År: 2000
Genre: Familjefilm, Äventyr, Fantasy
Tusen och en natt

Robin Williams (röst), Scott Weinger (röst), Linda Larkin (röst), Jonathan Freeman (röst), Frank Welker (röst), Douglas Seale (röst)

Ron Clements, John Musker, Ted Elliott, Terry Rossio

Animerad, Familjefilm, Romantik, Musikal, Fantasy

Recension Aladdin

- Redwood sätter betyg 4 och skriver:
Williams lär, i god Williams-tradition, ha improviserat fram över hälften av Genies repliker. (Över 16 timmar material spelades in.) Anden är också en mästare på att förvandla sig och i bästa anakronistiska stil antar han skepnaderna av bl.a. Jack Nicholson, Robert De Niro, en flygvärdinna, en ubåt och en TV-värd. På svenska fick vi Dan Ekborg som anden, som också bringar stor komisk potens till sin...

Recension av Aladdin - Läs hela!

Med i listor: Disney-klassiker, Tusen och en natt
Diskussioner om Aladdin  (0 diskussioner)
Kommentarer om Aladdin (502 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   21:02 12/10
Bra disneyklassiker
RadioSaga (Anmäl)   21:41 9/4
Klassiker. Absolut, underbar, magisk, förtrollande, klassiker.
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/9 2016
En av mina barndomsfavoriter har stått sig väldigt bra.
wasteoftime (Anmäl)   29/5 2016
Det här var faktiskt lite smärtsamt att se, för första gången sedan jag var liten. Det här var utan tvekan min favoritfilm under många många år, och kanske har det med att jag såg den på engelska att göra, i alla fall delvis, att den inte riktigt känns igen (även om jag ett den på engelska många gånger förut). Framförallt upplever jag den som alldeles för kompakt och ryckig. Det saknas ett flöde i den, och även om det finns många bra individuella scener så binds de inte ihop något vidare bra. Det ska ju dock sägas att Jafar är en av de bästa ondingarna i filmhistorien. Och givetvis att Robin Williams som Genie är geniealisk. Den får dock en tvåa, för den höga klass som scenerna ändå håller, och inte minst sångnumren.
sebbot (Anmäl)   10/4 2016
Underhållande och fyndig, särskilt Anden. En barndomsfavorit som håller