Aladdin

Originaltitel: Aladdin
Regissör:Ron Clements, John Musker
Utgivningsår:1992

Om Aladdin:

Håll i dig hårt. För nu tar Aladdin och hans vänner med dig på den flygande mattan in i ett hisnande äventyr fyllt av överraskningar, magi, spänning och romantik. Möt prinsessan Jasmine, apan Abu, den ondskefulle Jafar och alla de andra i staden Agrabah, träffa anden Genie som släpps ut ur lampan efter 10 000 år och ger Aladdin tre önskningar. Han är den tokigaste, roligaste och galnaste ande du kan tänka dig. Filmen hämtar sina karaktärer ur episoden "Aladdin" ur de Arabiska sagorna "Tusen och En Natt" som återberättades av fransmannen Antoine Galland mellan 1704 och 1717. Själva historien bygger dock mer på filmen "Tjuven i Bagdad" från 1924 med Douglas Fairbanks och på den omgjorda versionen från 1940 som gjordes av Alexander Korda.

Titel: Jafars återkomst
Genre: Komedi, Familjefilm, Fantasy
Aladdin och rövarnas konung
Titel: Tusen och en natt: Tjuven och skomakaren
Originaltitel: The Thief and the Cobbler
Regissör: Richard Williams (I)
År: 1993
Genre: Komedi
Tusen och en natt: Tjuven och skomakaren
Titel: Tjuven i Bagdad
Regissör: Mike Gabriel, Hendel Butoy
År: 1990
Genre: Familjefilm
Bernard och Bianca i Australien

Robin Williams (röst), Scott Weinger (röst), Linda Larkin (röst), Jonathan Freeman (röst), Frank Welker (röst), Douglas Seale (röst)

Ron Clements, John Musker, Ted Elliott, Terry Rossio

Animerad, Familjefilm, Romantik, Musikal, Fantasy

Recension Aladdin

- connya sätter betyg 4 och skriver:
Disneys filmer har alltid haft en förmåga att förtrolla mig och med några undantag har jag älskat flera av de första filmerna som jag givetvis växte upp med. Jag kommer ihåg att jag kände mig tuffast i klassen för att jag minsann visste att Snövit var den första tecknade långfilmen. Ju mer tiden gick, desto större blev man och jag började förstå att sagor som Snövit, Pinocchio och Micke och Molle...

Recension av Aladdin - Läs hela!

Med i listor: Disney-klassiker, Tusen och en natt
Diskussioner om Aladdin  (0 diskussioner)
Kommentarer om Aladdin (504 st)
karlmats (Anmäl)   23:36 7/5
Ja vad ska man säga, Aladdin är en fantastisk tecknad film, den här gången såg jag den på engelska och även om den inte är riktigt lika bra som när Jöback och gänget gör den så är det ändå helt underbart. Låtarna är kanon, anden fenomenal, Jafar är den bästa Disneyskurken och den har ett gäng bra karaktärer. Nostalgifaktorn är stark och säkert en bidragande faktor till upplevelsen, men jag ser inte hur jag inte skulle kunna behålla 5an till det här. Det skadar ju inte helheten att man dagarna efter såg musikalen i London. Wreck-It Ralph har dock sedan jag såg den här förra gången kommit in och gett den en rejäl kamp om tronen. ----------26/1-08 Det är svårt att sätta betyg på tecknade filmer, oerhört svårt, men efter att ha funderat 10 sekunder inser jag att om en tecknad film nånsin ska kunna få en 5a så är det nu. Alla karaktärer är fanimig helt perfekta, Jöback/Kjellgren är oslagbara tillsammans och Jasmine är tagen direkt ur idévärlden med en oslagbar skönhet, de roliga karaktärerna är verkligen roliga och handlingen är så vacker som den kan vara. Världens bästa tecknade film alla kategorier och den förtjänar verkligen en 5a!
yrkeschaufföre (Anmäl)   27/12 2017
Jag gillar Jasmine och anden lika mycket.
Rai (Anmäl)   10/12 2017
Så där går i alla fall att se på...
Filmfantast86 (Anmäl)   12/10 2017
Bra disneyklassiker
RadioSaga (Anmäl)   9/4 2017
Klassiker. Absolut, underbar, magisk, förtrollande, klassiker.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Aladdin