Alamo

Originaltitel: The Alamo
Regissör:John Wayne
Utgivningsår:1960

Om Alamo:

Filmatisering av det berömda slaget vid Alamo.

Titel: Rio Bravo
Regissör: Nicholas Ray
År: 1963
Genre: Drama, Krig
55 dagar i Peking

John Wayne, Richard Widmark, Laurence Harvey, Frankie Avalon, Patrick Wayne, Linda Cristal, Joan O'Brien, Chill Wills, Hank Worden, Joseph Calleia, Ken Curtis, Veda Ann Borg, John Dierkes, Richard Boone

James Edward Grant

Drama, Action, Äventyr, Western, Krig

Med i listor: Fyris Rides Again
Diskussioner om Alamo  (0 diskussioner)
Kommentarer om Alamo (22 st)
Krille80 (Anmäl)   6/1 2015
Denna film levererar så otroligt mycket som jag tycker om. Faktum är att egentligen allt i produktionen tycker jag om. Jag gillar karaktärerna, miljöerna, scenografin, kläderna, genren, skådespelarna. Jag uppskattar också väldigt mycket stämningen som får mig att minnas tillbaka de underbara känslorna som TV-serier som Familjen Macahan och The High Chaparral gav mig som liten. När allt detta fungerar så bra hos mig så är det med lite sorg som varken regi eller manus fungerar fullt ut. 3+
Dutch (Anmäl)   9/9 2013
Storslagen film med många fina alkisar. Har ett helt annat djup än remaken:
mammene (Anmäl)   22/9 2012
Jag tror jag stjäl Sture Stenhögs kommentar rakt av. Jag ville också tycka om den här filmen mer än jag i slutändan gjorde. Lite synd, och ska jag skylla på något så var det att den väl lång och jag blev trött.
Sture Stenhög (Anmäl)   21/9 2012
En väldigt välgjord och spektakulär filmatisering av en intressant historisk händelse. Lite av en triumf för gamla Hollywood, de bristande tekniska förutsättningarna gjorde ju att man på den tiden faktiskt var tvungna att rekonstruera slaget på riktigt, och det ser så mycket bättre ut och känns så mycket mer genuint än dagens cgi-orgier. Wayne, Widmark och Harvey är alla bra i de bärande rollerna, och även i de mindre rollerna håller skådespeleriet bra klass. Där skulle jag vilja kunna avsluta den här kommentaren och drämma till med minst en trea i betyg, men tyvärr är det här en film som jag vill gilla mer än vad jag i slutändan kan göra. Det stora problemet ligger i den ojämna tonen, humorn är inte så dålig i sig, ibland blir det faktiskt ganska kul, men när man ständigt bryter av med lättsamma scener så blir det svårt att ta filmen riktigt seriöst. Man kan aldrig riktigt tas tillbaks till den tid och den plats som filmen utspelar sig i, och det är synd eftersom förutsättningarna annars finns för det på det tekniska planet. En del scener blir dessutom alldeles för högtravande när Wayne ska hamra in sina hjälteideal till publiken. Filmen blir också alldeles för långrandig, tydligen var den ännu längre än så här från början, vilket är svårt att tänka sig då den här versionen känns som att den är en halvtimme längre än vad den borde behöva vara. Så tyvärr, betyget kan inte bli högre än en tvåa
Mistlake (Anmäl)   1/5 2012
Lååång och pratig, men slutstriderna är hyggligt maffiga, och rollistan går inte att klaga på.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Alamo