Albert Speer

Originaltitel: Albert Speer
Regissör:Jasenko Selimovic
Utgivningsår:2003

Om Albert Speer:

Albert Speer var en av de många som drogs in i Hitlers trollkrets. Som arkitekt och så småningom även som rustningsminister blev han inte bara en av diktatorns allra närmaste män, han ställdes också inför svåra moraliska dilemman. I en TV-dramatisering av uppsättningen på Göteborgs stadsteater 2002 får vi följa honom från karriären under andra världskriget, genom åren i fängelse till tiden efter frigivningen. Uppsättningen bygger på Gitta Serenys bok "Albert Speer och sanningen".

Philip Zandén, Christel Körner, Sofi Ahlström Helleday, Iwar Wiklander, Henric Holmberg, Mariann Rudberg, Torkel Petersson, Ralph Carlsson, Linda Källgren, Lars Wäringer, Johannes Kuhnke, Michael Segerström

Drama

Sverige
Med i listor: SVT Öppet arkiv
Diskussioner om Albert Speer  (0 diskussioner)
Kommentarer om Albert Speer (10 st)
Ola_Schubert (Anmäl)   18/6 2017
En film där man pratar svenska istället för tyska borde omöjligt få en fyra ifrån mig. Men ändå så får filmen en mycket svag fyra i betyg. Detta av två orsaker: Den är väldigt, väldigt välspelad. Med det räcker inte. Det som tillkommer är tre insikter: Albert Speer var mer ond än vad jag tidigare förstått genom filmer och böcker. "Den som vänder sig bort - Vet" och slutligen genom eftertexten: Vad vi i Sverige visste om förintelsen och när vi fick reda på det. En kul grej är dessutom: "Skulle Hitler varit svensk så skulle han pratat på Karlskrona dialekt. :-)
Mistlake (Anmäl)   16/5 2012
Mycket stabil och intresseväckande svensk TV-teater, där Henric Holmberg är kronan på verket som Hitler.
elfstrom (Anmäl)   14/2 2010
Någon som vet hur man kan få tag i denna?
Subterranean H (Anmäl)   2/11 2005
Fel språk och fel skådisar. Se hellre den tyska miniserien "Speer och Hitler".
fridabeckman (Anmäl)   27/11 2004
Den här har jag berömt Phille för... hehe...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Albert Speer